Tester

Spesialpoløl og brennevin mars 2017

Med disse ølene får du garantert en sterk smaksopplevelse

Og hvis ikke dette er sterkt nok, finnes det mye godt brennevin i spesialbutikkene fra fredag i denne uka.
29 Mars 2017 - 20:33

Britiske Hawkshead Norther Imperial Stout er intet mindre enn et fantastisk godt øl. Men ikke et øl du klarer store mengder av. Det gjelder for så vidt også Stone Brewing Encore Series Stone Bitter Chocolate Oatmeal Stout og Avery Brewing Co. Tweak Bourbon Barrel Aged Coffee Stout. Samtlige er øl som kommer til å gjøre det godt i en kjeller i mange år framover, selv om de færreste klarer å holde fingrene av fatet.

Noe mer drikkevennlig i dag, men likevel med godt potensial er norskbryggete Kinn Rekved nr. 4 Bresjnev Bordeaux som er et fascinerende øl hvor den flotte stoutkarakteren får følge av rødvinspreg. Veldig godt håndverk.

Det er også det andre norske ølet i toppen, Nøgne Ø Eternal Rest Russian Imperial Stout. Men det vil ha godt av å legges i kjelleren noen år. Og er et ekstremt lagringsdyktig øl.  Det samme kan sies om La Trappe Quadrupel Oak Aged batch 19.

Det aller mest drikkevennlige (og det mest moderate hva alkohol angår) av toppskårerne er Boon Oude Geuze Vat 79 Monoblend som er en lekkerbisken av det sjeldne i surølklassen. Er du i surølmodus, er det flere godbiter å velge mellom.

På side 2 finner du alle ølene som er smakt

Også brennevinshyllene får påfyll. Blant de 18 som er smakt og som lanseres, er det en cognac, en grappa og to rom som står ut i mengden av for øvrig mange veldig spennende og gode fruktdestillater. De fleste er signert Capovilla - en kultprodusent som lager svært små kvanta, og derfor er også disse flaskene rasjonert. Kun en pr kunde.

På side 3 finner du alle brennevinene

Her kan du studere hele utvalget av øl og brennevin som kommer i salg og i hvilke butikker de forskjellige produktene kommer

For å få tak i disse ølene og brennevinene må du altså troppe opp på ett av de sju spesialpolutsalgene: Aker Brygge, Oslo, CC Vest på Lysaker, Valkendorfsgaten i Bergen, Hamar, Sandefjord-polet, det på Sandnes Kvadrat eller Bankkvartalet i Trondheim.

På de neste sidene finner du de 42 testete ølene og de 18 testete brennevinene listet etter poeng. Siden disse produktene ikke kan bestilles, er de i Apéritifs polliste merket med utsolgt.

Slik er testen gjennomført:

Produktene er smakt av Aase E. Jacobsen i forbindelse med Vinmonopolets spesialutvalgsmaking. Lanseringsstart er kl 10.00 den 31. mars 2017.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.