Topp Italiensk

Blant Italias toppviner finner vi stadig flere fra Adriaterhavskysten selv om toscanerne fortsatt gjør et solid angrep på premiebordet når det er vinkvalitet det konkurreres om. Det er resultatet etter den 18. Banco di Assaggio hvor 400 av landets beste v
14 Januar 1999 - 13:25

Toscanske Banfi som opererer i Montalcino stakk av med seks premier. Zonin som har hele Italia som arbeidsfelt og er en av Europas største vingiganter, fikk sju utmerkelser til sine enkeltvingårder. Markerte seg sterkt gjorde også Fazi-Battaglia, Cavit fra Trento og toscanske San Felice.

Italienerne liker å konkurrere på vinarenaen, og produsentene sender gladelig inn til landets mange tilstelninger. Banco di Assaggio er også en av de gjeveste. Den årlige konkurransen som ble initiert av velkjente Giorgio Lungarotti har eksistert siden 1981. Rundt 400 viner innenfor i alt 15 kategorier, fra DOCG som omfatter de beste klassiske vinene i Italia, til IGT som innebærer en vin laget av druer fra et bestemt geografisk område.

Ingen av de deltakende vinene kan komme fra produksjonslotter mindre enn 5000 liter (1500 for dessertvinene), hvilket rent praktisk betyr at alle vinene må ha en viss kommersiell betydning. Med et potensial på mangfoldige ganger det deltakende antallet er det klart at resultatet fra konkurransen ikke er gyldig for hele det italienske vintilbudet.

Men juryen som bestod av i alt 50 ønologer og journalister hvorav en håndfull utenlandske, blant annet Apéritifs redaktør, Aase E. Jacobsen hadde ingen anelse om hvilke viner som deltok. Samtlige 400 viner ble vurdert, selvsagt blindt, etter et teknisk skjema og gitt poeng for egenskaper som utseende, duft og smak. Som nevnt blir vurderingen svært teknisk og tar derfor ikke i stor nok grad hensyn til en vins balanse og egnethet i forhold til mat. Fra hver kategori ble det plukket ut de fem beste med en minimumsskår på 80 poeng (av 100 mulige). Mens det i noen kategorier var lett match for de beste vinene, var konkurransen derimot ekstra tøff i andre hvor kvaliteten var jevnt høy.

Her er et utvalg av de 73 vinene som kvalifiserte seg som en av fem vinnere i sin kategori (den komplette listen finner du på www.axt.it/bavi):

Le Vele 1997 Verdicchio dei Castelli di Jesi, Terre Cortesi/Moncaro
San Sisto 1994 Verdicchio dei Castelli di Jesi, Fazi-Battaglia
Pinot Grigio San Angelo 1997 IGT Toscana, Banfi
Chardonnay Ghiaie Bianche 1996 IGT Toscana, Col d'Orcia
Chianti Classico Lamole di Lamole 1995, Pile e Lamole
Chianti Classico Riserva Poggio Rosso 1995, San Felice
Chianti Classico Riserva di Fizzano 1995, Rocca delle Macie
Vino Nobile di Montepulciano Pasiteo 1995, Fassati
Vino Nobile di Montepulciano Vigneto Antica Chiusina 1995, Fatt. del Cerro
Brunello di Montalcino 1993, Banfi
Chianti Classico Vigneti la Selvanella 1994, Melini
Chianti Classico Vigneto di Campolungo 1994, Pile e Lamole
Sagrantino di Montefalco Spoletoducale 1993, UVA
Taurasi 1994, San Gregorio
Salice Salentino Rosso Riserva 1995, Leone di Castris
Amarone 1994, Bolla
Amarone Ca' Florian 1993, Tommasi
San Giorgio 1998 IGT Umbria, Lungarotti
Arquata 1994 IGT Umbria, Adanti

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Ukens drink

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.