Ukens drink

Alma Latina

Denne drinken skal være med i verdensfinalen - du lager den enkelt hjemme

Klarer du ikke velge mellom daiquiri, pina colada og mojito! Her får du alle tre i en og samme drink, og navnet har en dypere mening enn bare å behage.
Aase E. Jacobsen
21 Mars 2020 - 13:00

Myntebladene  kommer fra mojito, ananas og kokos fra pina colada og sitrus fra daiquiri. Og det alle de tre drinkene har til felles er rom.

Slik lager du kokossirup selv

I denne komposisjonen har bartender Antonio Fonseca på Tre 23 Bar i Bergen, brukt Barcardi 8 som er en fatlagret rom. Dermed kommer mer sødme inn i drinken.

Les den dramatiske historien om da Bacardi forlot Cuba

Det er treenighet som er inspirasjonen for denne drinken som vant den norske finalen i Bacardi Legacy - drinkkonkurransen som samler deltakere fra alle verdenshjørner til verdensfinale i Miami som opprinnelig var planlagt til mai i år, men som nå er utsatt på ubestemt tid. Og trenigheten i dette tilfellet er altså de tre mest kjente romklassikerne av alle.

Men Antonio ga seg ikke med det.

- Jeg ønsket å beholde den forfriskende smaksopplevelsen ved å tilsette noe helt annet og samtidig gi drinken en touch eleganse som jo er kjennetegnet for en klassisk drink. Elegansen fant jeg i fino sherry, forklarer han.

Den glade vinner Antonio Fonseca (tv) sammen med James Greig fra Bacardi Norge.

En dypere mening

Antonio forklarer navnet på drinken slik: Alma betyr sjel - og det er knyttet til en av betydningene av treenighet. Den andre betydningen er knyttet til selve ordet - et triangel er det sterkeste formen som finnes. Og for Antonio symboliseres det med mot, utholdenhet og det å feile. - disse tre ordene utfyller hverandre og hver eneste beslutning og handling vi gjør i våre liv.

- Siden jeg deltok i Bacardi Legacy i 2017, har alt i livet mitt forandret seg og jeg kan underskrive på at disse tre ordene betyr mye for meg. Det er lett å håndtere mot og utholdenhet, men det siste, det å feile, er mye vanskeligere, forklarer han og fortsetter:

- Jeg vil bruke denne seieren til å rette søkelyset på hva det å feile kan føre til, som depresjoner. Derfor vil jeg snart sette igang en diskusjon om dette med håp om at folk får hjelp til å åpne seg og snakke om det som er vanskelig. Vi har alle våre mørke stunder, våre demoner som vi må bli kvitt. Vi står i dette sammen, så la oss hjelpe dem som trenger hjelp.

En drink trenger altså ikke bare være en drink - og en bartender er per definisjon i mange tilfeller viktigere enn psykologene. Så la oss håpe at barene snart kan åpne sine dører igjen.

Lag din egen drinkoppskriftsamling med vår gratis tjeneste

Gå ikke glipp av ukens drink - bestill vårt gratis nyhetsbrev

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.