Ukens drink
Denne kan bli skikkelig sterk

Det er ikke først og fremst alkoholen som gjør denne berømte øldrinken sterk, men mengden pepper.
30 Oktober 2015 - 17:39

Siden vår faste bartender Chris Grøtvedt, til daglig barsjef på The Thief i Oslo, liker sterkt krydret mat, vil han også at michelada-en han lager skal være det.

Michelada er en veldig enkel ølbasert drink, tilsatt krydder for en mer spicy smak. -Vanligvis lager man en miks av Worchestershire eller soya, chili, Tabasco, salt og pepper, litt som til en bloody mary og tilsetter sammen med ølet. Det finnes flere varianter og mange tilsetter også tomatjuice eller clamato for en mer fyldig smak, forteller Chris.

Kan bli dødelig sterk

Clamato er en blanding av tomatjuice, krydder og skalldyrkraft! Et produkt som stort sett bare brukes i drinker i USA, Canada og Mexico.

Styrken i en michelada kommer fra peppersausen som jo finnes i en rekke utgaver. Noen er virkelig brennende sterke. Om du synes Tabasco er sterk, bør du slutte å lese nå, for den scorer bare 2500-5000 Scoville-grader. Dette er den internasjonale skalaen for å måle styrke (mengde capsaicin). Maks her er 16 millioner.

Her kan du lære mye mer om chili og styrke

Amerikanske Gardner Resources har isolert capsaicin-krystaller og deres Blair’s 16 million Reserve har derfor verdensrekorden. Nest sterkest er Blair's 2005 Halloween Reserve med 13,5 millioner grader, men heller ikke den er en saus. Bare dødelig sterk.  Derfor er emballasjen utstyrt med dødningehode,

Det er også verdens sterkeste flytende pepperekstrakt, The Source fra Original Juan Specialty Foods. Den holder 7 millioner Scoville-grader. Alt ifølge Chiliworld.com sin oversikt.

Egentlig en tørsteslukker

Chris har valgt Tabasco i sin michelada-oppskrift. Har du lyst å tøffe deg, kan du gå for en habanerosaus, de ligger på det dobbelte og litt til av Tabasco. Men det er flere måter å gjøre en michelada ekstra hot på.

Chris har valgt å dyppe glasset i nykvernet pepper i tillegg til salt, for ekstra kick. Hvis det blir for mye for deg kan du selvsagt gå for saltet alene. Trenger du mer alkoholstyrke, foreslår han en shot med tequila eller mezcal.

Michelada er en drink skapt for helt andre temperaturer enn de norske. Populær som den er i hele Karibia. Men krydder skaper også varme. Det er du garantert med denne drinken. Og det kan hende at du må ha litt «rent» øl å leske deg med etterpå.

Favoritt til meksikansk mat

Chris forteller at dette er hans førstevalg når han besøker et av sine favorittsteder i London, El Camion: –Dette er en meksikansk restaurant i Soho hvor bransjen ofte møtes både før og etter jobb for en matbit, en cerveza og en tequila eller en mezcal. Eller min favoritt ved siden av min quesadilla eller burrito – nemlig stedets michelada.

Hvem som laget drinken første gangen vet heller ikke Chris: -Bakgrunnen for drinken er uviss, men en av historiene tilhører Michel Ésper ved Club Deportivo Potosino i San Luis Potosi i Mexico. Michel pleide å spørre etter øl med salt, lime, is og et sugerør – som en øllimonade. Det ble kalt Michel’s lemonade og ble etter hvert etterspurt av andre gjester. Med tiden forkortet navnet seg til michelada og andre krydder ble valgt til drinken.

Michelada

Fremgangsmåte

Fukt toppen av en glass med en lime. Dypp det i salt eller en blanding av salt- og grovkvernet pepper eller andre kryddertyper du liker. Gi glasset et lite knips for å bli kvitt overflødig salt/krydder. Fyll med isbiter. Tilsett så mye kryddermiks du tror du tåler. Hell over øl. Legg en limebåt oppi.

Kryddermiks:
1 klype salt
1 klype cayennepepper
15 cl limejuice
2 dråper Tabasco
2 dæsjer Worcestershiresaus
1 klype grovkvernet svart pepper

Bland alt godt og doser i drinken etter smak.

Tips1:
Tilsett 2 cl tequila eller mezcal for ekstra punch.

Tips2:
Lag større blanding av spice mix – den er god til matlaging

Tips3:
Test ulike krydder. Sellerisalt er å anbefale. Da nærmer du deg bloody mary.

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Chris Grøtvedt

Vurder oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.