Ukens drink
Her kan du teste selv – en alkoholfri drink kan smake like mye som en med
Foto: (Julie H. Amundsen)

Her kan du teste selv – en alkoholfri drink kan smake like mye som en med

Selvsagt er det en liten forskjell, og da tenker vi ikke på effekten, men mer munnfølelsen. Men med Velvet Spice er ikke lett å kjenne forskjell.
Aase E. Jacobsen
22 Mars 2019 - 13:00

Det er bartender Alexandra Mateus på Andre til høyre som står bak disse to alternativene, Velvet Spice uten alkohol og Kakao Sour med. Inspirasjonen er en klassiker kalt Trinidad Sour, og som navnet antyder er det en syrlig drink, men også med mye smak og krydder.

Alexandra Mateus er bartender på Andre til høyre i Oslo. Foto: Julie H. Amundsen

Alexandra forteller at hun rett og slett bytter ut Amaro og romen og erstatter den med Seedlip Spice 94, som er en av de tre første alkoholfrie destillatene som for kort tid siden kom på det norske markedet. Og som altså ikke smaker særlig godt alene, men som sammen med ingredienser som i denne drinken skaper magi.

Forskjellen på de to drinkene rent smaksmessig er at den med alkohol har større munnfølelse og litt mer sødme siden den har amaroen i tillegg til romen. Velvet Spice på sin side oppleves litt syrligere, men har ellers all smak du forventer av en drink – bortsett fra alkoholen.

Alexandra forteller om økt etterspørsel etter Velvet Spice som hun mikset første gang i forbindelse med lanseringen av Seedlip tidligere i vinter.

Her kan du se hvor du kan få tak i Seedlip Spice 94

Velger du heller den med alkohol, anbefaler hun fem år gammel rom fra Jamaica eller Barbados for maksimal smak.

Et annet bærende element i drinkene er orgeat som er en krydret mandelsirup som du kan lage selv. På Andre til høyre har de selvsagt sin egen hemmelige oppskrift. Orgeat kan også kjøpes ferdig, for eksempel den til Monin.

Gå ikke glipp av ukens drink - bestill vårt gratis nyhetsbrev

Kakao sour drinkoppskrift

Fremgangsmåte

Knus råkakaonibs til en fint pulver og dypp utsiden av et coupetteglass i dette pulveret. Ha alt bortsett fra kakaoen i en shaker med isbiter. Rist godt og sil over i glasset. Dryss gjerne litt kakaopulver på toppen.

Råvarer:
Amaro Angostura
rom 5 år gammel

Tips:
Du kan godt bruke Monin Orgeat med mindre du har laget din egen orgeat som du finner oppskrift på her.

Tips:
Det beste er Jamaica eller Barbados-rom til denne drinken.

Tips:
Du kan bruke vanlig usøtet kakaopulver i stedet for råkakao, bare pass på at det ikke blir for mye. Knips gjerne av overflødig pulver.

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Alexandra Mateus, Andre til Høyre

Vurder oppskriften

Velvet Spice alkoholfri drink

Fremgangsmåte

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Alexandra Mateus, Andre til Høyre

Vurder oppskriften

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.