Røverkjøp i hvitvinshylla

Denne lekre rieslingen er utrolig gunstig priset. 132 kroner gjør den til et av de aller beste hvitvinskjøpene på polet.
11 Juli 2017 - 14:45

Urban Riesling 2016 er som skapt for sommer med sin besnærende gode frukt, dempete sødme, flotte friskhet og «fattige» 9,5 prosent alkohol. Dette siste forholdet forklarer mye av den lave prisen, for produsenten av denne lekkerbiskenen er en av Tysklands og Mosels topprodusenter, nemlig Nik Weis på St. Urbans-hof.

Druene kommer riktignok fra vinmarker i Mehring tilhørende venner og naboer av svigerfaren til Nik Weis, som er geniet bak Urbans-hofs suksess, men vinen er laget med samme presisjon som de andre.

At den er lavere priset enn øvrige St. Urbans-hof-viner, har mest med druenes opprinnelse å gjøre siden alle viner signert Nik Weis har den lave alkoholen til felles. I denne vinstilen er det høye syren som danner ryggraden, mens restsødmen gjør den mulig å drikke.

For her i det sørlige Mosel hvor både Nik og svigerfaren med venner har sine vinmarker, oppstår aldri tabloide påstander om at vin med restsødme er mindreverdig vin eller at restsødme i vin må unngås for å spare kalorier. Restsødme er det samme som druesukker som ikke er omdannet til alkohol. Så enkelt er det.

Men så er det heller ikke kommersielle pappviner vi snakker om. Derimot håndhøstete druer fra bratthengene som vender ned mot Mosel-elven. Vi snakker om viner med svært høy syre, godt over 8 gram som skjuler de 32 gram med restsukker utrolig godt. De færreste vil merke at de drikker en vin som er så søt, enn si syrlig, men det hele er et spørsmål om balanse. Og i dette tilfellet er den perfekt.

Nik og Daniela Weis.

Med St. Urbans-hofs øvrige to viner som er i salg i Norge for tiden, er det snakk om enda mer av nesten alt

St. Urbans-Hof Ockfener Bockstein Riesling Kabinett er rett og slett et fantastisk godt eksempel på dette forholdet mellom restsukker, syre og alkohol med verdier på henholdsvis, 49 gram, 8,6 gram og 8 prosent.

Ockfen og landsbyens berømte vinmark Bockstein, ligger et godt stykke unna vinkjelleren til St. Urbans-hof i Leiwen, nærmere bestemt ved elven Saar som ligger i en sidedal til Mosel. Herfra kommer de lekreste rieslinger som er mulig å lage.

Kabinett vs feinherb

Etter min mening er kabinett det aller beste uttrykket for den delikate frukten i Saar, men den litt tørrere vinstilen feinherb vinner grunn. Det er en vinstil som ikke er regulert i den tyske vinloven, og mange (tyskere) vet ikke at også den har en del restsukker. Ordet betyr «lett bitter» eller «tørr». St. Urbans-Hof Wiltinger Alte Reben Feinherb Riesling er en nydelig vin med super syre og flott konsentrasjon, takket være at den får sine druer fra vinstokker plantet i 1905 i Wiltingen som også ligger i Saar. Formelen for denne vinen er 9 prosent alkohol, utrolige 9,4 gram syre og 34 gram restsukker. Som du altså knapt merker.

Fra Wiltingen. Foto: Christopher Arnoldi

Alle disse vinene er i ferd med å skifte årgang fra den rike og syrefriske 2015 til den bittelitt slankere, men hakket enda mer raffinerte 2016. Uansett hvilken av disse årgangene du lander på, kan du glede deg i mange år over disse vinenes unike lagringsdyktighet. Når det er sagt, så er den rimeligste laget for å nytes innen et par-tre år.

Beviset på at St. Urbans-Hofs viner er lagringsdyktige.

Som spesialbestilling er St. Urbans-hof Goldtröpfchen Spätlese 2008 (94p) tilgjengelig. Her snakker vi om en virkelig lekker spätlese som tåler 20 år til - minst. Allerede har den utviklet et petroleumspreg som balanseres av modne grønne epler, veldig god syrlighet og stor fylde. En drøm til ost i dag og med tiden vil sødmen dempes ytterligere slik at den også kan brukes i sammenhenger hvor en «tørr» vin er ønsket.

Innhøstning i Goldtröpfchen-vinmarken. Foto: Jon Wyand

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.