Voksenbrus til jordbærene

På nasjonaldagen er vin med bobler til jordbærene nærmest obligatorisk for de voksne. Men vinen behøver ikke være søt.
16 Mai 2006 - 02:02

Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post. Se lenger ned for mer informasjon.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Forventningen om store mengder jordbær er like sikker som forventingen om ubegrensete mengder med brus, is og pølser. Hvis vi holder oss til de søte, eller kanskje ikke så veldig søte røde (importerte) er vinfølget nærmest opplagt. Søt italiensk musserende av typen Moscato d'Asti og Asti har nærmest fått monopol på rollen som fast følge til jordbær. Moscato d'Asti har generelt noe mer karakter enn Asti som til gjengjeld er tørrere og dermed bedre når jordbærene serveres naturell, eller bare med et lett dryss av melis. Asti som forunderlig nok også har fått betegnelsen DOCG, den høyeste i italiensk vinlov, gitt den noe industrielle produksjonsmetoden, har dermed litt høyere alkohol.

Alkoholinnholdet er imidlertid fortsatt lavt, 7,5 prosent, hvilket gjør at den passer fint inn på 17. mai hvor feiringen ofte starter til frokost. Denne vintypen er i tillegg rimelig, men de aller billigste minner mest om fruktchampagne, og er ikke en nasjonaldag verdig. Fontanafredda Asti (13786) derimot er både fruktig og elegant og en drøm til jordbær, servert så vel naturell til aperitiffen som til dessert.

Men for mange blir dette likevel for søtt. Og det er ikke til å komme forbi at en tørr musserende, og aller helst champagne, er det aller beste på 17. mai, men da må matchen med jordbærene komme i annen rekke. Men ikke helt, for ved å velge en champagne med relativt høy såkalt dosage, altså sukkeret som tilsettes ved omkorkingen, blir jobben enklere. I tillegg hjelper det at mange av de såkalte non vintage-brut'ene som er i salg nå er basert på hovedsakelig vin fra 2003, og det var som kjent et varmt år også i Champagne. Loven setter strek ved et sukkerinnhold på 15 gram pr liter for brut. Grunnen til at slik champagne likevel ikke føles søt er den store syrefriskheten som ved siden av boblene er denne vintypens bærebjelker.

Velger du dessuten en rosa type, får du noe mer bærsødme inn i bildet, og det gjør seg svært godt sammen med jordbærene. Gosset Grand Rosé Brut (47185) som er ny i fullsortiment nå i mai er en svært delikat og innsmigrende rosa champagne i en utpreget fruktig og frisk stil som likevel har nok sødme til å møte jordbærene. I hvert fall de godt modne. Harde eller vasne utgaver med gressaktige aromaer er det tilnærmet umulig å nyte en tørr vin til.

Spanske Marques de Monistrol Selecion Especial Rose Brut (43439), også den ny, kan selvsagt ikke konkurrere med champagne i raffinement men gjør en svært god jobb som en tørr jordbærpartner. Den er overraskende frisk og har samtidig nok frukt til å gjøre møtet med de vanskelige bærene harmonisk. Denne ultrabillige vinen er for øvrig perfekt når du har en ekstra lang gjesteliste.

Men siden champagne som sådan er utropt til verdens mest fleksible matvin, klarer også den lys gule utgaven jordbær. Spesielt de utpreget fruktige typene. Veuve Clicquot, Brut (881), bedre kjent som den gule enke, er en ledende eksponent for denne stilen. Og alltid en lettdrikkelig, behagelig og innsmigrende vin uten den store kompleksiteten. Sammen med jordbærene fungerer den mer enn tilfredsstillende. Den litt søtere Veuve Clicquot, Sec (882) er imidlertid enda bedre egnet til å nytes sammen med jordbær, og ofte gir den ekstra sødmen en rundhet som mange setter pris på.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen - som MMS og SMS
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det som SMS eller MMS-tekstmelding på mobiltelefonen din.

w MMS:
Skriv Ukens og send til 2004.
Du mottar deretter Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - hver tirsdag.
Tjenesten koster 5 kroner pr. mottatt melding.
Vil du stoppe tjenesten, skriver du Ukens stop og sender til 2004.

w SMS:
Skriv varsle ukensvin og send til 1986. Du får Ukens vin sendt som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kroner 5 pr. mottatt melding.

Bestille SMS kun én gang: Skriv ukensvin (i ett ord) og send til 1986. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Ukens vin som e-post er en spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.

Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.