ingredienser

Oppskriftstype

Ingredienser

• 30 minutter

Makrell er vårfavoritt nummer en hos mange, først og fremst fordi den smaker så godt, men også fordi den er rimelig. Det hverdagslige stempelet forhindrer ikke at den kan serveres den som del av helgens festmiddag.

• 1 time

Dette er en kake der krokan spiller en hovedrolle i sammen med marengsen. Du får brukt både eggehviter- og plommer. Med andre ord, ingen ting går til spille, og hver munnfull er en fryd.

• 1 time

Bak den solgule blanke fasaden skjuler det seg mange spennende smaker. Og kanskje uvante, for sitron, koks, honning og ingefær er ikke det du vanligvis finner i en festkake. Men konditor Lotte Arnesen Hogefeld på Nedre Foss Gård i Oslo som har bakt denne kaken for oss, har latt seg inspirere av både den harde vinteren vi har bak oss og all den gode solvarmen vi har foran oss.

• 20 minutter

Poke mener mange er den nye sushien. Den smaker like godt som det ser ut som. Denne oppskriften er proppet full av spennende smaker og inneholder mange gode næringsstoffer.

• 1 time 30 minutter

Julefocaccia med smak av tranebær og valnøtter serveres med godt julepålegg eller olivenolje og litt flaksalt.

• 45 minutter

Denne oppskriften passer utmerket til juleselskapet. Imponer gjestene med ovnsbakt kveite, glasert bacon og en hjemmelaget potetpuré.

• 20 minutter

Tyttebær er altfor lite brukt, gitt denne bærtypens gode egenskaper. De er ikke så gode å spise naturell, men med litt sukker, skjer underverker. I denne desserten møter de syrlig gresk yoghurt som er rundet av med honning. En frisk og god avslutning på et godt måltid.

• 20 minutter

En smaksrik salat med brokkoli, rødkål, fetaost og bacon som utmerket godt kan serveres som en egen rett med godt brød til eller som tilbehør til kjøtt- og fiskeretter.

• 15 minutter

En deilig og frisk dessert der appelsinen får følge av deilig krydder. Tar deg bare 15 minutter å lage.

• 45 minutter

Det er mange måter å servere torsken på. Lun torsk med rødbeter er en av dem. Denne retten er like god som den er vakker å se på.

• 20 minutter

Dillmarinert sei er et veldig godt alternativ til seibiff med løk. Enkel er denne retten også å lage og veldig smakfull

• 1 time

Prøv pulled laks på grillen Det blir sikkert din nye grillfavoritt. Denne retten er saftig og har mye smak. Her er den enkle oppskriften.

• 2 timer

Bak et grovt superbrød som alle vil like enten til matpakken eller som følge til hovedretten på middagsbordet.

• 2 timer 10 minutter

Bak lekre små rundstykker av byggmel, hvetemel, valmuefrø og sesamfrø. Følger du oppskriften får du en bakst som ligner på en blomst. Server de gjerne til lunsj.

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste
Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Se alt det gode du kan lage med makrell
Guide
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha
Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.