Helstekt kalkun til jul og nyttår med farsestuffing
Foto: olgna

Helstekt kalkun til jul og nyttår med farsestuffing

Best smak får du hvis du steker den med lav varme og lang tid slik at den får steke helt gjennom. Spesielt viktig er det når kalkunen er fylt som her.

Fremgangsmåte

1. Tips: Til 6 personer trenger du en kalkun på 4 kilo.
  2. Tin den i kjøleskap eller et kaldt rom. Det tar fra 1 ½ - 2 døgn å tine en middels stor kalkun på 4-5 kg.
  3.  Når kalkunen er tint, skal innmatposen som ligger inni kalkunen tas ut. Putt tørkepapir inn i kalkunen for å fjerne blodrester og for å klargjøre den for stuffingen.
  4. Av innmaten koker du kraft, som er en god basis for saus, men ta vare på leveren for den skal brukes i stuffingen.
  5. Tips:Du kan bruke enten medisterfarse eller kyllingkjøttdeig til stuffingen.
  6.  Bland farsen med finhakket løk, hvitløk, cayennepepper, persille og paprika og lever skåret i terninger. Fyll farsen i kalkunen. Bruk en skje til dette.
  7. Bind fuglen opp før steking ved å føre vingespissene bak på ryggen inn mot halsen. Slå en hyssing rundt begge vingene og stram til. Bind lårene sammen ved benknokene.
  8.  Skjær et snitt i skinnet på brystet på hver side. Pensle kalkunen under brystskinnet med smeltet smør tilsatt sitronsaft, cayennepepper, litt salt og pepper. Pensle deretter utenpå.
  9. Legg kalkunen i en langpanne hvis fuglen er stor eller i en ildfast form.
  10.  Ha litt vann i pannen under steking, slik at stekesjyen ikke fordamper. Stekesjyen skal brukes i sausen for å gi ekstra god smak.
  11. Stek kalkunen i stekeovnen ved 150 grader. Farsefylt kalkun trenger litt lenger steketid enn en kalkun som ikke er fylt. En farsefylt kalkun på 4-5 kilo trenger derfor ca 4 timer.
  12. Tips:Du kan også steke farsefyllet i en form for seg selv ved 175 grader i 30 minutter.

Transjering:
Bruk en spiss, skarp kniv og skjær ned langs langs hele brystbenet. Likeledes skjærer du et snitt på yttersiden fra vingefestet mot lårfestet, til brystfileten er løs. Skjær den så i ca ½ cm tykke skiver. Samle skivene som til en hel filet igjen, og legg dem tilbake på skroget. Kalkunen er nå klar til servering!

Ved annengangs servering skjæres lårene fra, benes ut og deles opp. Alternativt kan hele kalkunen skjæres opp på forhånd, men da mister du anledningen til å sende rundt festpyntet kalkun med hvite papirmansjetter.

Koke kraft Brun innmaten i smør i en kjele. Hell over kaldt vann til innmaten er dekket. Kok opp og skum av. For å få ekstra god kraft tilsetter du litt oppdelt løk og gulrot. La kraften trekke 1 - 2 timer. Bland silt sjy og kraft og mål opp hvor mye det blir. Tilsett eventuelt hønsebuljong, det vil si vann og buljongterning, slik at du får nok kraft til sausen.

Se alt du kan lage av kalkun og hva du bruker restene til

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.