KEUFTA Innbakt kjøtt fra Armenia
Opplysningskontoret for kjøttFoto. Astrid Hals

KEUFTA Innbakt kjøtt fra Armenia

Ingredienser
Råvarer for ballen (les til høyre) :
1 ½ dl bulgur (koftelik)
1 ½ dl vann
1 boks hermetiske store hvite bønner
1 stort egg
½ dl hvetemel

Fyll:
200 g lammekjøttdeig
1 løk, hakket
2 ss olivenolje
1 dl bladpersille, finhakket
1 ss peppermynte, finhakket, evt. 1 ts tørket
½ ss basilikum, finhakket, evt. ½ ts tørket
1 dl pinjekjerner og/eller valnøtter, hakket
salt og pepper

Fremgangsmåte

Her har vi en annen spennende variant av kjøttbollene. Når man lager Keufta fra Armenia brukes en teknikk som man kjenner igjen fra mange andre retter. Teknikken er å koke råvaren til en "ball" eller kake. I midten lager man en fordypning som man "utvider" ved å la pekefingeren sirkulere innover. Man sier at enkelte husmødre har en "hånd" eller fingre til å lage keufta, så her er det bra å være langfingret. I åpningen fylles den ferdigstekte og tørre kjøttdeigen. Ballen lukkes igjen og stekes eller kokes ferdig. Det må ikke komme fett på åpningen som skal lukkes igjen.

Ballen kan være laget av kokt ris, kokt bulgur eller kokte poteter. I Norge har vi raspeball. Pakistan og Peru har identiske oppskrifter på en tradisjonell potetkake som skal stekes. Den heter Papa Rellenas i Peru og pakistanere i Norge kaller den potetkaker. I den arabiske verden kalles denne retten Kibbeh og sefardiske Jøder i Nord-Afrika og Spania kaller den Massa. Kibbeh er nevnt i gamle sumerske og assyriske tekster.

Ballen:
Ha bulgur og vann i en stor bolle og la den stå i 3-4 timer. Mos hvite bønner (inkludert kraft) i kjøkkenmaskinen. Når bulgur har trukket opp alt vannet og er blitt lys, gni den til den ligner på en paste. Bland de moste bønnene med egg, mel og bulgurpasten. Form 10-12 baller med hull i midten.

Fyllet:
Stek løken under lokk til den blir blank. Ha løken over i en bolle. Stek kjøttdeigen nesten helt ferdig. Bland løk, kjøttdeig og de andre råvarene sammen og stek til blandingen er tørr, men ikke brent. Ha ½ - 1 ss fyll i hver keufta og lukk dem igjen. Kok opp vann, tilsett salt (eller bruk buljong). Ha keufta i kokende vann. Når ballene flyter opp er de ferdig. Noen steder stekes keufta i olje, men dette er heller en gatekjøkken variant av retten.

Serveres med en frisk salat eller som vanlig raspeball, med tilbehør fra forskjellige lokale varianter. For eksempel sprøstekt bacon og kokt kålrot.

Mange andre deilige retter med lam

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Opplysningskontoret for kjøttFoto. Astrid Hals

Drikke som passer til denne oppskriften

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.