10.000 alkoholprodukter merkes

Diageo, verdens største produsent av alkoholholdige drikker, har besluttet å merke alle sine produkter med næringsinnhold samt en påminnelse om å drikke produktene på en ansvarlig måte.
Redaksjonen
16 August 2005 - 14:32

Alkoholholdige drikkevarer er i dag unntatt fra kravet om ingrediensliste, og selskapet tar dermed et stort skritt i forhold til å bedre informasjonen til norske forbrukere. Diageo blir den første alkoholprodusenten som tydelig forbedrer forbrukernes muligheter til å få kunnskap om innholdet i det de drikker.

I følge forskrift om merking av næringsmidler er drikkevarer med mer enn 1,2 volumprosent alkohol unntatt fra kravet om ingrediensliste. Fordi det er et stadig større fokus på varers næringsinnhold, har imidlertid Diageo valgt å dele denne type informasjon med forbrukerne. Diageo står blant annet bak kjente merkevarer som Smirnoff vodka, Baileys likør, Guinness øl, Gordons gin, Smirnoff Ice og Johnnie Walker whisky.

Merker 10.000 produkter
Initiativet vil gjelde for hele selskapets produktportefølje, og innebærer at rundt 10.000 produkter fordelt på 180 markeder over hele verden vil bli utstyrt med nye etiketter. Etikettene vil inneholde fire typer ny informasjon: næringsverdi, informasjon om eventuelt allergifremkallende ingredienser, alkoholinnhold samt en oppfordring om ansvarlig konsum.

- Samtlige av våre produkter kommer til å få nye etiketter. I tillegg vil Diageo lansere en omfattende internettside i oktober og opprette en egen informasjonstelefon der forbrukerne kan få detaljert informasjon om våre produkter, sier informasjonsansvarlig i Diageo, Fredrik Erlandsson.

Det omfattende arbeidet med å implementere de nye retningslinjene vil skje parallelt på flere markeder over en femårsperiode. I tillegg til selve flaskeetikettene vil også tilsvarende informasjon være å finne på all annen emballasje. Diageo regner med at de første produktene med nye etiketter vil være på markedet i løpet av denne høsten.

- Den globale informasjonspolitikken som Diageo nå har iverksatt, viser at vi har valgt å være en foregangsbedrift i forhold til å gi forbrukeren større mulighet til å ta en faktabasert avgjørelse på hva han eller hun velger å drikke. Vi er overbeviste om at dette er noe som alle parter vil sette stor pris på. Tiltaket signaliserer også en tydelighet fra vår side om at forbrukerne står i sentrum for alt vi gjør, og at vi som markedsleder har en ambisjon om å gi forbrukerne det de ønsker, sier Fredrik Erlandsson.

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Lekre drinker med akevitt til julesesongen - mikset av Norges beste bartender
Ukens drink

Lekre drinker med akevitt til julesesongen - mikset av Norges beste bartender

Øyvind Lindgjerdet gir deg her forslag til en lekker velkomstdrink med champagne og akevitt og en som passer best til desserten eller etter middagen i sofaen foran peisen.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost
Ukens kake

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost

Pepperkaker og blåost høres kanskje litt merkelig ut, men det er en himmelsk kombinasjon - bare prøv dagens oppskrift og bli frelst.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Lekre drinker med akevitt til julesesongen - mikset av Norges beste bartender
Ukens drink

Lekre drinker med akevitt til julesesongen - mikset av Norges beste bartender

Øyvind Lindgjerdet gir deg her forslag til en lekker velkomstdrink med champagne og akevitt og en som passer best til desserten eller etter middagen i sofaen foran peisen.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost
Ukens kake

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost

Pepperkaker og blåost høres kanskje litt merkelig ut, men det er en himmelsk kombinasjon - bare prøv dagens oppskrift og bli frelst.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen
+
Godbiter i pollisten

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen

Når du ikke har råd til barolo eller ikke orker å vente til den blir drikkeklar, er dette et veldig godt alternativ – signert en av de beste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris
+
Ukens vin

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris

Eller en 16 år gammel merlot til samme pris – begge kommer med en spesiell historie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Dette må du rett og slett prøve - tempura er perfekt fredagssnacks
Dagens rett

Dette må du rett og slett prøve - tempura er perfekt fredagssnacks

Tempura er japansk friteringsmetode som passer utmerket også for norske råvarer. Og så er det helt topp til alt fra fingermat til forrett, mellomrett eller alene som kveldskos.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her