50-årig bartender fra Oslo til internasjonal finale

Denne uken var ti av Norges beste bartendere samlet til landsfinale i Oslo. På menyen sto drinkmiksing. Eldstemann i konkurransen, Adelino Figuera (50), vant. Figuera kommer fra Oslo - og Madeira - men under den internasjonale finalen i desember skal han
31 Oktober 2003 - 10:00

- Den norske finalen samler landets fremste bartendere. Påmeldingene har strømmet inn fra hele landet, men kun ti bartendere kom til landsfinalen. Vinneren sendes til den internasjonale finalen i Finlandia Cup som går av stabelen for sjette året på rad i midten av desember i Finland, sier Marius Vestnes, arrangør av den norske landsfinalen.

Vinnere fra hele verden samles i Helsinki. Her skal det konkurreres i tre kategorier - aperitif, longdrink og after dinner. Og etterpå skal den finsk kulturen oppleves med snøscootersafari, finsk villmark og drikkekultur. Rent vann, snø og is er nemlig essensielt for finsk vodkatradisjon.

Ikke bare var han desidert eldst av alle deltakerne i landsfinalen, men den norske konkurransen satt også punktum for Adelino Figueras lange karriere med konkurransedeltakelse.

- Det er bare kjempe, kjempe, kjempedeilig! Likevel er konkurranseinnstinket mettet. I alle fall nesten. Jeg har vært medlem i Norsk Bartender Forening i 25 år - og med denne seieren har jeg vunnet 25 norske og internasjonale konkurranser, sier Adelino Figuera og smiler bredt til gratulasjoner fra de andre deltakerne.

Han vant for første gang i 1979. Nå gir han seg, men først går turen til den internasjonale finalen i Finlandia Cup der han skal forsvare Norges ære i det anerkjente bartendermesterskapet .

-  I min alder går du for å vinne, ikke for å delta. I så fall tilbringer jeg heller kvelden hjemme sammen med kone og barn. Men det er utrolig deilig å vinne, innrømmer Adelino Figuera.

På seierspallen fikk han følge av en annen bartender fra Oslo. Lillian Sandvik, barsjef ved Café de Ville i Bogstadveien, kom på tredjeplass mens andreplasssen gikk til Espen Gudbrandsen (37) fra Stavanger.

- Jeg er både stolt og sjokkert. En merkelig kombinasjon av følelser, kan du si. For oss bartendere er det ikke så veldig mye skryt å få klokken halv tre natt til lørdag. Derfor betyr dette utrolig mye og jeg kan leve lenge på denne tredjeplassen. Bortimot hundre år, tror jeg, sier en fornøyd Lillian Sandvik (26) og tillegger:

- Jeg har ikke bestemt hvor diplomet skal henge. En liten del av meg vil henge det i baren, men jeg vil også ha det på veggen hjemme. Rammen matcher tross alt sengen min, så det ender kanskje på soverommet.

Drinkene ble målt på utsende, aroma og smak. I tillegg fikk hver drink en totalkarakter og vinneren ble den deltakeren med høyest sammenlagt poengsum. Deltakerne fikk kun syv minutter til rådighet i hver runde - og det skulle lages fem identiske drinker. Hver dommer fikk én drink. I tillegg ble en drink plassert i baren til publikums beundring. Deltakerne lagde altså 15 drinker i løpet av tre runder med hektisk drinkmiksing. Aldersmessig fordelte deltakerne seg fra begynnelsen av tyveårene til den femti år gamle vinneren. Av ti deltakere var to jenter. 12 fagdommere med bred erfaring fra bransjen satt i juryen.

- Forberedelsene til den norske finalen har pågått siden januar i år. I Finlandia Cup premieres gode drinker, men ikke show og flaskesjonglering. Konkurransen kårer de beste drinkene. Det skal smake godt, dufte deilig og virke innbydende, understreker Marius Vestnes, som arrangerte den fjerde landsfinalen i Norge.

Den internasjonale finalen har et høyt faglig nivå. Det er ikke uvanlig at deltakerne stiller opp i nasjonaldrakter og fremhever særegne tradisjoner. Russerne konkurrerer eksempelvis ofte i sine nasjonaldrakter, mens britene som regel stiller i kilt.

- Konkurransen bidrar til å gi norske bartendere anerkjennelse og heve standarden i bransjen. Det er viktig, da mange bartendere faktisk utdanner seg i flere år for å bli gode drinkmiksere, poengterer Adelino Figuera som nå skal starte barskole i Oslo og Madeira.

Arrangementet gikk av stabelen på Moon i Oslo sentrum. Ørjan Burøe og Terje Sporseim fra Judas på TVNorge var kveldens konferansierer.

Adelinor Figueras vinnerdrinker
Aperitif

Dry Kiss

Kiitos

Red Tears

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.