Absolut Oslo

Oslo blir for første gang profilert i en av verdens mest berømte og anerkjente reklamekampanjer. Det skjer når annonsen Absolut Oslo står på trykk fra og med mars. Annonsen for Absolut Vodka avbilder Holmenkollbakken som finurlig blikkfang.
Redaksjonen
06 Februar 1999 - 01:54

Norges hovedstad kommer i godt selskap med annonsen Absolut Oslo. For tolv år siden ble Los Angeles den første byen til å bli representert i reklamekampanjen som senere har gått sin seiersgang over hele verden. De fleste storbyene i USA og Europa er blitt beæret med deltakelse i annonseserien, men først nå er altså turen kommet til Oslo.
 
- Da Absolut Cities-kampanjen begynte i Newsweek, valgte vi byer i land som vi bearbeidet aktivt. Nå er imidlertid Norge blitt et viktig og fremgangsrikt marked for Absolut Vodka. Derfor er det på tide med en egen Oslo-annonse, sier Martina Westin, reklamesjef i The Absolut Company.
 
Annonseserien portretterer alle byene på en finurlig måte, og avbilder et gjenkjennelig symbol fra den aktuelle byen, med Absolut-flaskens karakteristiske profil som gjennomgangstema. Reklamebyrået TBWAs franske kontor har laget annonsen. Andre temaer fra hovedstaden ble også vurdert, men både reklamefolkene, brennevinsprodusenten og den norske agenten var enige om at Holmenkollen var det riktige valget.
 
- Holmenkollen ble valgt fordi både nordmenn og utlendinger øyeblikkelig vil gjenkjenne byen når de ser annonsen. Det er et prinsipp for annonseserien at den skal appellere til både lokalbefolkning og utlendinger, sier Roar Tofte, administrerende direktør hos Absolut Vodkas norske agent, Norex International.
 
Annonsene i serien Absolut Cities rykkes først inn i Scanorama, magasinet som flyselskapet SAS deler ut gratis på alle internasjonale flyvninger. Det innebærer at 1,3 millioner flyreisende vil se annonsen når den står på trykk fra og med 1. mars. Senere vil osloreklamen bli brukt i andre markeder.
 
Annonsen i Scanorama er en dobbelside, hvor den ene siden vies Holmekollbakken. Den andre er en guide til de beste spise- og utestedene i Oslo, i likhet med alle Absolut Cities annonser fra byer i Europa.
 
Norge var tidlig ute med å selge produktet da det ble lansert. Etter verdenslanseringen i USA i 1979 gikk det bare fire år før Absolut Vodka kunne kjøpes i Norge. Først en måned senere ble Absolut Vodka tilgjengelig i opphavslandet Sverige.
 
05.03.99
Se også
Apéritifs Polliste Vodka
Apéritifs Bartender
 

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

La deg inspirere til å bli lefsebaker
Guide

La deg inspirere til å bli lefsebaker

Du trenger bare en steketakke og disse oppskriftene for å komme i gang.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen
+
Godbiter i pollisten

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen

Når du ikke har råd til barolo eller ikke orker å vente til den blir drikkeklar, er dette et veldig godt alternativ – signert en av de beste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris
+
Ukens vin

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris

Eller en 16 år gammel merlot til samme pris – begge kommer med en spesiell historie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost
Ukens kake

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost

Pepperkaker og blåost høres kanskje litt merkelig ut, men det er en himmelsk kombinasjon - bare prøv dagens oppskrift og bli frelst.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her