Drikke
Australia slår tilbake

Synkende eksportvolum presser australske vinprodusenter til å tenke kvalitet framfor kvantitet, noe som ikke er gjort i en håndvending.
04 Februar 2014 - 00:44

Etter flere år med eksportnedgang, spesielt til England og USA, men nå også Kina, endte sluttsummen for 2013 på minus seks prosent.

Økende interesse for kvalitet

Salget av australsk vin gjennom Vinmonopolet hadde en svikt på 13,8 prosent i 2013. Og det er særlig rødvinssalget som går ned.

Men det er lys i tunnelen. I følge Wine Australia øker gjennomsnittlig eksportpris per flaske. Også her i Norge er det en økende interesse for mer eksklusive australske viner, men volumene er selvsagt små.

Les om nye kultprodusenter i Australia

-Vinindustrien jobber sammen for en større bevissthet om kvalitet, mangfold og regionalkarakter. Målet er å bedre lønnsomheten. Vi ser resultater, men det er fortsatt en lang vei å gå, heter det i meldingen fra Wine Australia.

Kraftig fall i drueprisene

Men stadig flere vinprodusenter og vinbønder sliter. Spesielt i områdene som kjennetegnes av store volum, som Murray Valley, den tredje største regionen i Australia. I følge decanter.com er drueprisene i Murray Valley mellom 20 og 50 prosent lavere for 2014-årgangen som nå skal høstes.

Vinbøndene i dalen har gått sammen om en protest mot de store avtakerne Treasury Wine Estates, Pernod Ricard og Accolade Wines, som de mener misbruker sin makt. De hevder at samtlige 505 vinbønder selger med tap og flere trues nå av insolvens, og mener de er blitt satt 40 år tilbake i tid.

Treasury Wine Estates på sin side hevder at lønnsomheten droppet med 50 prosent fra 2012 til 2013 og at utsiktene fortsatt ser dårlige ut. Men at det er for tidlig å si hva 2014 vil bringe også av druepriser siden det er et resultat av tilbud og etterspørsel.

Det ser dermed ikke særlig lyst ut for Australias masseproduserende vinområder.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.