Bedre enn dette blir ikke en vin av denne druen

Du skal også lete en stund etter en tørr hvitvin som har like godt lagringspotensial.
Aase E. Jacobsen
02 September 2016 - 17:40

Det må i så fall bli en enda mer konsentrert utgave av Dom. des Roches Neuves Clos Romans 2014 – eksempelvis forrige årgang – eller 2015.

Se alle smaksnotatene for Roches Neuves-viner

Men det er ingen grunn til å vente, for denne chenin blanc-vinen er så intens og konsentrert som du kan ønske deg. En vin som etter noen år lett kan oppnå verdensrekord i mineralpreg, og absolutt noe som er verd å vente på.

Men for all del, den usedvanlig presise frukten i denne vinen smaker fortryllende godt allerede. Som du sikkert forstår er volum av en slik perle veldig lite.

Litt bedre tilgjengelighet er det for Dom. des Roches Neuves Clos de l'Ecotard 2014 som også er en del rimeligere, men også den med et veldig godt lagringspotensial. Allerede har den et veldig tydelig mineralpreg. Selvsagt i tillegg til denne druetypens gode frukt.

Tett beplantning

Begge vinene kommer fra sine respektive små parseller, men med noe forskjellige forhold, hvilket gjenspeiles i vinen. Clos Romans er ekstremt skrint, 30 cm sand- og leirjord over kalksteinen. 10.000 planter per hektar presser plantene til det ytterste når det gjelder å sende røttene nedover i grunnen på jakt etter næring.

Clos de l'Ecotard har ikke like kalkholdig jordsmonn og «bare» 8.000 planter per hektar. Men altså nok til å gi vinen bunnsolid karakter.

Dom. des Roches Neuves L'Insolite 2014 er laget av druer fra 90 år gamle cheninvinstokker som vokser i en parsell på 3 hektar med flintholdig jord over sandstein. Også den har en saltaktig mineralkarakter med god kjøttfull frukt.

Tilhører tetsjiktet

I vinkjelleren behandles druene forskjellig, men biodynamiske prinsipper gjelder for alle. Det betyr spontangjæring, ingen filtrering og et minimum av svoveltilsetting.

Thierry Germain.

Bak Dom. des Roches Neuves står vinbonden Thierry Germain, mens Clos de l'Ecotard er det hans «elev» Michel Chevre som lager, av druer fra sin egen lille vingård ikke langt unna Dom. des Roches Neuves.

I løpet av de drøye to tiårene Thierry Germain har vært i Loire, har han markert seg helt i teten. Og det er en bragd, for Saumur har ikke samme sterke renommé for tørr chenin blanc som eksempelvis Savennières.

Vinlusfritt

Denne delen av Loire er mer kjent for sine røde av druen cabernet franc og tilhørende AOC Saumur-Champigny. Ikke uventet gjør Thierry Germain en solid figur også her. Dom. des Roches Neuves Franc de Pied 2014 er mer elegant, mens Dom. des Roches Neuves Les Mémoires 2014 er mer robust. Så kommer druene fra en liten parsell med svært gamle vinstokker, 112 år, som vokser i flintjordsmonn over kalkstein.

Franc de pied betyr upodet, og det kan plantene være siden de vokser i seks meter dyp sandjord med kalkstein under. Det er forhold vinlusa ikke trives i. Også denne vinmarken har en plantetetthet på 10.000 per hektar.

Begge er veldig gode uttrykk for drue i kombinasjon med vokststed. Og akkurat det siste er viktig, for med unntak av hos Cheval Blanc i Saint-Emilion, blir denne druen som regel henvist til en mindre rolle et stykke bak i kulissene. I Loire har den hele scenen for seg selv.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.