Best i Norge best i verden

Den norske destillatøren Halvor Heuch fra Arcus produkter gjorde rent bord i verdensmesterskapet for akevitter. Oplandske Gammel gikk til topps, mens God Gamal Smaladram seiret i klassen for mest spennende nyskapning.
23 September 1999 - 17:08

Torsdag 21.10.1999 ble konkurransen avholdt i de ærverdige festlokalene til Børsen i Drammen. Ca 80 personer med ulik bakgrunn hadde for 6. år på rad satt hverandre stevne for å kåre "verdens beste akevitt 1999" og "Årets mest lovende nyskapning 1999" og i år som ved tidligere anledninger var Rolv Wesenlund juryformann.

Blant de deltakende akevitter fant vi akevitter fra Norge, Sverige, Danmark og Tyskland og med 19 blindtester ble det en lang og hard prøvelse for juryen som foruten nordmenn også bestod av svensker og dansker. Akevittkulturen i de enkelte land som deltok i blindtesten kom klart fram, spesielt siden akevittene ble servert romtemperert. I Norge har vi en kultur med utpregede fatlagrede akevitter som normalt trenger romtemperatur for å komme til sin rett, mens konkurrentene stort sett serveres avkjølte. Når juryen i hovedsak består av nordmenn, blir det fort rått parti, eller som Halvor Heuch i Arcus Produkter utrykte med et skjevt smil etter at juryens dom var falt "Nordmenn liker norsk akevitt og svensker og dansker liker sine".

I klassen for Årets mest lovende nyskapning 1999 fant vi 8 akevitter, 3 fra Sverige, 2 fra Danmark og Norge og 1 fra Tyskland. Vår kommentar er at disse i stor grad hadde smakstilsetninger i retning av citrus og anis og at dette kan bli i meste laget. Ikke uventet ble det en fatlagret akevitt som vant, "God gamal smaladram" fra Arcus Produkter. På de to neste plassene kom "Aalborg Pro Mille" og "Aalborg Dild Aqavit" fra Danmark.

Fra venstre Rolv Wesenlund juryformann, Halvor Heuch, Arcus Produkter og Drammens turistsjef Roald Karoliussen.

I hovedklassen "Verdens beste akevitt 1999" stilte 11 nye akevitter på startstreken, samt at broderfolket stilte med to akevitter i begge klasser. Dermed var det 4 svenske akevitter, 4 norske, 4 danske og 1 tysk som skulle utkjempe hovedslaget. Konkurransen ble hard og det skilte veldig lite i kampen om de 6 første plassene. Imidlertid stakk alle de norske av med seieren i det det ble delt 3. plass. Resultatet ble at "Oplandske Gammel" ble nr en, "Løiten Linie" kom på andre plass mens "Drammens Aqvavit" og "Gammel Reserve" delte tredjeplassen.

Til slutt var det en ikke så lite stolt destillatør fra Hasle som kunne motta de synlige bevis på sin ekspertise i å lage god norsk tradisjonsdrikke. Halvor Heuch uttalte til Aperitif etter tildragelsen at det hadde vært vanskelig å velge ut de akevitter som skulle representere Norge, det begynner nå å bli veldig mange som hver for seg skal dekke et til dels smalt spekter. Drammens Aqvavit var obligatorisk ettersom konkurransen foregikk i Drammen, men det var andre som han gjerne også skulle hatt med. Begge de akevittene som stakk av med seieren er det han kaller atypiske. God Gamal Smaladram ble laget til en smalahovefestival på Voss i fjor, og er en kraftig akevitt, nødvendig for å renske opp etter et måltid med smalahove. Selv om smalahove ikke er en favoritt rundt i landet, skal vi ikke se bort fra at God Gamal Smalahove kan bli det. Oplandkse Gammel er en svakt krydret akevitt som lett faller i smak hos folk som ikke liker sterk karvesmak.

Vi ser fram til neste års evenement, spesielt i klassen Årets mest lovende nyskapning 2000. Karl Erik Harr som var jurydeltaker etterlyste en nordnorsk akevitt. Dersom Arcus skulle lage en ny nordnorsk akevitt, burde denne oppkalles etter primus motor for arrangementet R. Karoliussen. Harr hadde foretatt grundig research og funnet en etikett på en gammel akevitt på et handelslag på Kjerringøy. Etiketten ble overrakt til Arcus og Heuch ble utfordret av en samlet jury til å foreta seg noe i sakens anledning.

For Aperitif Leiv Pedersen, Sector Media
23.10.99

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Ukens drink

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.