Okonomiyaki – japansk pannekake

Hekta på sushi og ramen? Da må du prøve denne japanske klassikeren
Foto: (boyident)

Hekta på sushi og ramen? Da må du prøve denne japanske klassikeren

Salt, eksotisk og velsmakende. Okonomiyaki gir oss de beste smakene fra det japanske kjøkkenet, og er et utmerket valg til fredagskosen.
26 April 2019 - 01:04

Okonomiyaki er en pannekakeliknende rett fra Japan der finsnittet kål blir blandet med pannekakerøre og valgfritt fyll, før det hele stekes på en teppan -  japans svar på en steketakke. Okonomiyaki kan løst oversettes til «det du liker/vil ha, grillet». Dette innebærer at retten kan tilpasses både preferanse og tilgjengelighet, og er grunnen til at retten ofte omtales som japansk pizza. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Leter du etter pizzaoppskrifter?

Det finnes likevel noen grunnregler å forholde seg til. Kålen og pannekakerøren er obligatorisk, og fundamentale for okonomiyakien. Man har ellers mye spillerom til å tilpasse retten etter sine egne lyster og ønsker. Reker og blekksprut er populære ingredienser. Det samme er salt sideflesk, men retten smaker vel så godt med biff, kylling, bacon eller blåskjell.

Her finner du flere pannekakeoppskrifter

Tradisjonelt sett blir retten toppet med okonomiyaki-saus og Kewpie-majones, som er en kraftig japansk majones. Disse ingrediensene kan være vanskelig å få tak i norske matvareforretninger, men de fleste har ingrediensene til vår forenklede okonomiyaki-saus og en litt fyldig majones i kjøleskapet. Ellers er både siracha-saus, hoisin-saus, kecap manis og HP-saus andre gode alternativer.

Det japanske kjøkkenet er bygget på mattradisjoner som hyller sesongens råvarer, og det er sterkt fokus på å bevare råvarenes naturlige smak. Norge deler tilnærmingsvis et klima med Japan, og selv om våre kjøkken er meget forskjellig, deler vi mange av de samme gode råvarene. Deilig sjømat og saltet svinekjøtt er rikelig tilgjengelig her til lands og er en aldeles vinnende kombinasjon. Prøv det ut du også.

På denne restauranten får du en helt ny smak av ramen

Skaff deg dagens rett som e-post

Okonomiyaki - japansk pannekake

Fremgangsmåte

1. Bland sammen mel, bakepulver og salt i en bakebolle. Hell i fiskekraften og visp til det ikke er flere klumper.
  2. Bland så i kålen, vårløken, reker og egg. Pass på at du ikke blander for mye, da blir pannekakene tunge.
  3. Varm en stekepanne til middels varme. Tilsett 1 ss olje, og ¼ av okonomiyaki-røren og fordel den jevn over pannen.
  4. Dekk med lokk og stek i 5 minutter.
  5. Plaser så 3 skiver sideflesk over røren, før du forsiktig snur okonomiyaken og steker med lokk i 5 minutter til, eller til den er gjennomstekt. Repeter til du har fire pannekaker.
  6. Bland sammen ketchup, worcestershire saus, soya saus og honning I en liten skål, og fordel over pannekakene.
  7. Topp så med Kewpie (eller vanlig majones), finhakket vårløk, aonori- og bonitoflak. Server straks.

Tips:
Aonoriflak er flak av sjøgress og bonitoflak flak av tørket og fermentert tunfisk. Disse kan være vanskelig å få tak i selv i velassosierte butikker, men bestilles enkelt over nett. Begge tilsetter retten ekstra umami-smak, men er ikke nødvendige for å kunne utføre oppskriften.

Her finner du flere pannekakeoppskrifter

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.