Drikke
Disse champagnene kan du stå i kø for

Når spesialpolene åpner sine dører torsdag 4. juni, er det mye godt av både vellagret og lagringsdyktig champagne.
Aase E. Jacobsen
31 Mai 2015 - 19:29

Etter å ha smakt 54 av de «noen hundre» champagnene som lanseres i spesialbutikkene første torsdag i juni, peker disse seg ut som de aller beste.

Slik var champagneslippet i juni 2014

Henriot Enchanteleurs Brut 1981 (98 poeng) koster 2007 kroner, men er faktisk verd hver eneste. Imponerende av en 34 år gammel champagne. Heldig er den som får has på en slik flaske som bare er å få på Aker Brygge.

Slik smakte denne og andre årganger sist

Med Pierre Peters Blanc de blancs Chetillons Brut 2007 (97 poeng) får du Salon-kvalitet – altså noe av det beste innen chardonnaybasert champagne - men for en brøkdel av prisen. Den koster nemlig «bare» 745 kroner og finnes på alle spesialpol.

Pierre Peters byr alltid på mye champagne for pengene

Pol Roger Sir Winston Churchill Brut 2002 (96 poeng) er en klassiker i ordets rette betydning. Som vil holde seg frisk mye lengre enn de fleste av oss. 1195 kroner er det ingenting å si på.

Slik smakte denne cuveen sist

William Deutz Brut 1988 (96 poeng) koster en del, 2685 kroner, men den snart 27 år gamle champagnen er virkelig lekker. Men du må altså køe foran Aker Brygge for denne.

Vi snakker om en virkelig seriøs champagne som overbeviser ekstra mye i denne årgangen

Det kanskje aller beste kjøpet er Lilbert Blanc de Blancs Brut 2008 (94 poeng). Her får du fantastisk god og lagringsdyktig chardonnay for 535 kroner.

Pol Roger Brut 2004 (94 poeng) i magnum for kroner 1125 er også en lekkerbisken og et knallkjøp (i magnum). Finnes på Aker Brygge, Sandnes og CC Vest.

1996 er alle champagnenerders våte drøm, hva årgang angår, og Henriot Enchanteleurs Brut 1996 (94 poeng) lever opp til forventningene. Om du opplever et litt jordlig preg i starten, ikke fortvil, det lufter den raskt av seg. I sannehet en klassisk elegant og kompleks champagne. Men den koster altså 2788 for magnum.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.