Disse vinene må du rett og slett prøve

Bairrada og Dão får med Niepoorts satsing en ny mulighet til å overbevise om sin storhet.
30 Oktober 2015 - 04:08

Når Dirk Niepoort gjør noe nytt, får det oppmerksomhet langt utenfor Portugals grenser.

Dirk Niepoort.

Det er i Douro han fram til nå har skapt sine mesterverk

Nå er det Bairrada og bagadruen han har kastet seg over. Jeg har allerede latt meg imponere av hva han fikk til med sine rimelige viner fra Dão tidligere i år.

Vi snakker fortsatt om noen reale kupp

Disse vinene har nå fått følge av en vin som dokumenterer at Dão er betydelig undervurdert. Niepoort Conciso 2012 er laget av druer fra 80 til 100 år gamle vinstokker som vokser i områdets beste granittjordsmonn. Vinen er en miks av druene baga, jaen og andre lokale druer. Resultatet er en sødmefylt, jordsmonnspreget og fyldig vin med godt lagringspotensial. Og et utmerket følge til høstlige viltretter - etter en runde i karaffelen eller lagring.

Aller størst forventning er det nok til hva Niepoort får til i naboregionen Bairrada som lenge har vært kjent som Portugals Burgund, men som fortsatt sliter med å få den honnøren den fortjener.

Det er imidlertid en annen som har skaffet området dets renomme så langt

Og Niepoorts viner skuffer ikke. Niepoort Poeirinho 2012 er en svært lagringsdyktig vin med nydelig frisk og ungdommelig frukt, flott konsentrasjon og fasthet. Dette blir en artig vin å følge i årene framover. Alkoholprosenten er takknemlig moderat, bare 12 prosent, noe som avslører områdets kjølige vekstforhold.

Niepoort Lagar de Baixo 2012 er også en ren baga, men skiller seg fra Poerinho ved å være noe mer åpen. Flott syre og gode tanniner borger for et langt liv også for denne vinen som er det aller beste kjøpet av de tre. Nydelig til det meste av rødt kjøtt, og spesielt lam.

Denne siste er laget av de «yngste» vinstokkene på eiendommen Quinta de Baixo i underomådet Cantanhede i Bairrada. Det innebærer fra 20 til 80 år. De eldste som er inntil 150 år gamle, gir druer til Poeirinho som er det gamle navnet på baga. I Bairrada er jordsmonnet klassisk leir- og kalkholdig, og vinstokkene er spredt på en myriade av små parseller.

Fra Quinta do Baixo.

Niepoort ønsker å gjenskape den tradisjonelle vinstilen i Bairrada, det vil si syrefriske viner, delvis gjæret med stilkene og primært i sementbassengene (lagar).

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.