Winemakers Dinner 16. november i Oslo

Drøm deg bort med viner fra Piemonte på Baltazar

Legendariske Scarpa kommer til Norge, her får du en unik sjanse til å smake de beste vinene med nydelig mat fra Baltazar
13 Oktober 2022 - 10:15

Baltazar er en av Norges eldste rendyrkede italienske restauranter som lager ærlige italienske retter i kombinasjon med kortreiste råvarer. De gleder seg til å lage mat til Scarpas tradisjonsrike og flotte viner.

Scarpa holder til i Nizza Monferrato i Piemonte, grunnlagt i 1854 og er en av Piemontes eldste produsenter. De bruker tradisjonell vinmaking og lagrer vinene sine på store italienske botte, altså store eikefat. Carlo Castino, som har vært vinmaker hos Scarpa i nærmere femti år er der fremdeles, og har siden 2004 også fått hjelp av unge Silvio. Sammen øker de kvaliteten på Scarpas viner fra år til år.

Carlo Castino Foto: Scarpa

Scarpa bruker mange av de lokale druene i sin vinproduksjon, men i motsetning til mange andre i Piemonte som ofte er mest kjente for sine Baroloer og Barbarescoer, er Scarpa kjent for sine lagringsdyktige barberaer. Den beste heter La Bogliona og kommer fra vinmarken med samme navn.

Vakre Nizza Monferrato i Piemonte Foto: Scarpa

Barbera drikkes som oftest unge, men hos Scarpa lagres de lenger, både på de store eikefatene og på flaske før de slippes på markedet. Deres unike engasjement for lagring av både barbera men også deres flotte Baroloer har ført til et stort lager av flasker i kjelleren som nå nesten ligner på et museum.

Davide Champion fra Scarpa har denne kvelden med seg blant annet toppvinen La Bogliona i tre forskjellige årganger. Denne førjulsgodbiten bør du ikke gå glipp av!

Allergi
Vil vi gjøre deg oppmerksom på at dersom du har eventuelle allergier er du nødt til å melde i fra om dette på forhånd. Har du bestilt plass for flere, så står du ansvarlig for å melde i fra til oss om noen i gruppen skulle ha noen form for allergi. Dette vil være en fastsatt meny så vi kan dessverre ikke garantere for at alle allergier kan tilpasses i alle kurs.  Allergier er ikke noe som kan bli gitt beskjed om under middagen.
Eventuelle allergier kan sendes på e-post til kurs@aperitif.no senest en uke i forveien.

OBS: Det er ikke angrefrist på dette kurset, ei heller ved sykdom. Det går heller ikke an å bytte kurs eller dato. Ønsker du å gi dette kurset i gave anbefaler vi å kjøpe et gavekort.

Husk at du som abonnent får rabatt på dette kurset

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.