Grappa med rent uttrykk

Maschios druedestillater kjennetegnes av en utrolig renhet og dermed et rent uttrykk for råvaren. Forklaringen er å finne i produksjonsprosessen.
13 Desember 2005 - 15:29

Prime Uve - Maschios hovedprodukt - er ingen grappa men derimot et druedestillat laget av gjæret druesaft. Maschio har perfeksjonert destillasjonen som skjer ved undertrykk. Følgelig fordamper alkoholen ved lavere temperatur enn ved tradisjonell destillasjon. Dette gir, i følge Maschio, en eau-de-vie som er mer delikat og fruktigere enn grappa der fermenterte pressrester brukes som utgangspunkt for destillasjonen. Samtidig er det enklere å få fram særpreget og primæraromaene fra druene.

Prime Uve som er basert på prosecco og riesling, er da også en god dokumentasjon på disse druenes primæraromaer. Duften er floral med innslag av frukt. Smaken er lett og harmonisk. En lettdrikkelig avslutning på et godt måltid som Maschio for øvrig anbefaler servert avkjølt.

Maschio har en forkjærlighet for prosecco-druen, og mange av produktene har kun denne druen som utgangspunkt. Grunnen til at Maschio falt for prosecco er at den har tykt skall, og 80 prosent av aromaene i en drue sitter i skallet. Det tykke skallet er dessuten en fordel ettersom druen modner sent. Maschio lar i tillegg druene henge på vinranken så lenge som mulig. Et annet særtrekk ved prosecco er at den har lite løvverk. Derfor blir drueklasene mer eksponert for sol. Dessuten har prosecco en god syrestruktur samtidig som den siden den plukkes sent har et relativt høyt sukkerinnhold. Hvilket er årsaken til at tradisjonelt laget musserende vin av prosecco, kjent under samme navn, alltid har noe restsukker.

Kun de beste druene er gode nok for Maschios destillater, derav navnet prime uve! Druene presses svært forsiktig. Den påfølgende fermenteringen kan strekke seg over mer enn 15 dager og temperaturen holdes mellom 16 og 18 grader. Så kommer destillasjonen der undertrykk benyttes for å ta vare på primæraromaene. Satsen fermenteres en gang, og hele destillatet tas vare på.

Undertrykk gir lavere kokepunkt for alkohol, og ettersom Maschio har kommet fram til at produktet blir bedre ved lav alkoholkonsentrasjon, ligger sluttproduktet fra destillasjonspannen på rundt 50 prosent. Destillatet ligger inntil et halvt år på ståltanker før reduksjon til drikkestyrke og tapping.

Selv om prosecco er Maschios hoveddrue, brukes også fragola bianca, riesling, moscato, cabernet og refosco.

Fatlagret grappa
Det har etter hvert kommet flere Maschio-produkter på det norske markedet. Prime Uve Cru di Noah Bianco 2001 er produsert på 100 prosent noah bianca (fragola bianca). Den saftige hvite noah-druen dufter jordbær, aromaer som også har blitt med gjennom destillasjonsprosessen. Duften har også et hint av korn, mens smaken har karakter av bær og frukt med hovedvekt på røde bær.

Grappa 903 Barrique er en fatlagret grappa. Tallet 903 henspeiler på firmaets grunnlegger Bonaventura Maschio som ble født i 1903. Og grappaen som også finnes i en ikke-fatlagret utgave, 903 Tipica, er laget etter Bonaventuras "oppskrift". Som betyr en blanding av grappa laget av både røde og hvite druer.

Grappaen har en ungdommelig karakter der duftbildet har en metallisk undertone. Smaken er tørr med en tanninpreget og søt finish som går mot lakris. Grappa 903 har ligget tre år på fat av fransk (og litt spansk) eik.

Appelsinbrandy
Maschio har også et litt spesielt produkt basert på juice og fruktkjøtt fra appelsin. Maschio Prime Arance Acquavite d'Arancia er en brandy som lages av italienske blodappelsiner som har en intens, fruktig og søt aroma. Appelsinene plukkes om vinteren, og etter pressing tilsettes enzymer og gjær. Appelsiner er ikke det enkleste å få til å gjære i og med det høye syreinnholdet, men bruken av enzymer og tilpasset gjær har løst problemene. Så destilleres satsen ved lav temperatur og undertrykk. Takket være destillasjonsteknikken blir svært mye av den opprinnelige fruktsmaken med over i destillatet, og duftbildet fylles av appelsinblomst.

Smaken er aromatisk og en smule skarp med hint av appelsinskall. Avslutningen er balansert. Prime Arance passer i avkjølt tilstand godt sammen med sjokolade, men kan også benyttes i drinker eller fruktsalater og over iskrem.

I familiens eie
I en verden med sammenslåinger og oppkjøp, er Bonaventura Maschio fortsatt et familieselskap - med røtter tilbake til 1919. Selskapet holder til i Gaiarine i Treviso, som ligger i den østlige delen av Veneto.

Bonaventura (som er fornavnet på grunnleggeren) hadde lært destillasjon av faren Giuseppe og bestefaren Antonio. Selv om tradisjonene skulle holdes i hevd, så den nyslåtte bedriftseieren at det nok kunne være rom for forbedringer på destillasjonsfronten. Han satte derfor i gang med å utvikle sitt eget destillasjonsapparat. Samtidig destillerte han røde og hvite druer hver for seg for å ha bedre kontroll med destillatene. I dag er det barnebarnet Italo Maschio som leder bedriften og har god salgsstøtte i datteren Anna. Prime Uve er siden lanseringen i 1985 blitt mange italienske, og utenlandske, sommelierers favorittdestillat.

Maschio på polet:

Foto: Maschio

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai