Helt mandarin

Broderfolket i øst har lenge hatt stor suksess med vodka med smakstilsetninger som sitron, solbær og pepper. Like kjent som drikkevarene er reklamekampanjene, og den opplyste leser har selvsagt for lengst avslørt at det hele dreier seg om Absolut vodka.
03 August 2001 - 10:00

I fjor ble en ny smaksvariant lansert her hjemme. Siste skudd på stammen i serien "vodka med smak" - og første nyhet på åtte år - fikk navnet Absolut Mandrin (hvilket ikke er noen skrivefeil!). Vodkaen har tydelig karakter av mandarin og appelsin, og det første halve året den var i salg i USA tok den raskt 20 prosent av markedet for vodka med sitrussmak.

To års forskning
Det tok hele to år å komme frem til den nye vodkaen, men resultatet er så absolutt verd forskningsinnsatsen. Absolut Mandrin har en fyldig og fruktig smak der mandarin og appelsin er fremtredende. Smaken er balansert, rund og bløt med innslag av appelsinskall og en del sødme, noe som gir lang ettersmak. Vodkaen egner seg godt til drinkmiksing - for den som ikke ønsker å nyte den naturell, muligens med en liten isbit eller to. I en tid da mange aromaer og smaker er laboratoriefremstilt, er det verdt å merke seg at det kun er naturlige fruktaromaer som er benyttet for å omskape Absolut Vodka til Absolut Mandrin.

Design
Absolut har i mange år gjort seg bemerket gjennom tunge reklamekampanjer der formen på vodkaflasken har vært å finne i alt fra Holmenkollbakken, inngangsportalen til Tivoli i København til nedgangen til en metro-stasjon i Paris - og alltid med tilknytning til en by et eller annet sted på kloden. Med sin karakteristiske form basert på en gammel medisinflaske har gjenkjennelseseffekten vært stor, og det er først ved lanseringen av Absolut Mandrin at en har endret på annet enn teksten på flasken. Skjønt, endringen er beskjeden. Flaskens bunn har fått innlagt en oransjefarget halvkule for riktig å understreke sitruspreget på innholdet.

Sjetteplass
I dag markedsføres Absolut vodka i 125 land og ligger som verdens sjette mest solgte brennevin med et totalvolum på 58 millioner liter årlig. Dette tilsvarer en produksjon på omtrent 300 000 flasker hver dag! Det var kanskje dette som var de langsiktige planene da Lars Olsson Smith lanserte Absolut Rent Brännvin i 1879. Olsson Smith hadde nettopp tatt i bruk en ny selvutviklet metode for destillasjon av sprit, rektifikasjon. I motsetning til énkolonnedestillasjon (cognac, calvados, etc.) bruker en ved rektifikasjon flere kolonner i serie der den enkelte kolonnen fjerner spesifikke uønskede stoffer fra alkoholen. Resultatet er helt ren og fuselfri alkohol.

Samtidig med lanseringen av Absolut gikk Olsson Smith til krig mot brennevinsmonopollistene i Stockholm. Byens myndigheter forlangte at det skulle søkes om salgsløyve for at han skulle få omsette varene i hovedstaden. Olsson Smith syntes det hele var en dårlig idé. I stedet åpnet han utsalg ved siden av destilleriet på øya Reimersholme. Øya lå rett utenfor bygrensen og for å tiltrekke seg publikum satte han opp egne ferjeruter. Prosjektet ble en kjempesuksess og banet veien for et produkt som etter hvert skulle bli verdenskjent.

Ildfull
Absolut Vodka med flaskedesign og kvalitet som vi kjenner den i dag ble første gang introdusert i 1979. Da ble vodkaen solgt på Vinmonopolet i Norge før svenskene fikk tilgang til den gjennom Systembolaget. Absolut Peppar kom i 1986. Denne vodkaen har en tydelig karakter av grønn paprika og chilipepper med innslag av rotfrukter. Smaken er ildfull og kraftig. To år senere, i 1988, ble Absolut Citron lansert. Denne vodkaen har en tydelig smak av sitron og lime med innslag av sitronskall og sødme.

I 1992 kom neste skudd på stammen, Absolut Kurant. Her er det solbær som er den dominerende smakstilsetningen. Så skulle det altså gå åtte år før neste nylansering fant sted med Absolut Mandrin, en vodka som altså har tydelig karakter av mandarin og appelsin med innslag av appelsinskall og en viss sødme, og ikke minst; lang ettersmak.

Absolut mandrini
5 cl Absolut Mandrin
1 cl søt vermouth
Røres og serveres med appelsinskall på kanten.

Absolut Mandrin passion
4 cl Absolut Mandrin
2 cl Passoa
12 cl ananasjuice
Serveres i et longdrink-glass med mye is.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.