Høstlig delikatesse

Høst er vått løv, jord og kompost iblandet frisk sopp, snev av blomster og modne skogsbær. Det kan også en vin være. Denne ukens vin er et strålende eksempel. Og perfekt til høstlige anledninger og ditto spise.
06 September 2001 - 17:45

Skogbunnaromaer finner vi i en rekke forskjellige viner, men det er noen som peker seg sterkere ut. Som nebbiolobaserte viner fra Piemonte, regionen mellom Milano og den italienske riviera for å si det veldig grovt. Barolo og Barbaresco er henholdsvis kongen og dronningen av denne druen. Men når priskurven blir brattere for hvert år som går, må vi noen ganger ty til alternativer.

Og de finnes, som i vinene fra Antichi Vigneti di Cantalupi som ikke er et kooperativ men en familiedrevet vingård med en årlig produksjon på rundt 150.000. Antichi Vigneti di Cantalupi holder til i Ghemme som er vesentlig lengre nord enn vekststedene for de to andre berømthetene. Selv om kvaliteten på druene er høy oppnås ikke på langt nær så høye priser for vinene herfra. Til glede for oss konsumenter.

For utvalget fra denne produsenten, for øvrig den beste i dette området, er svært interessant. Den vanlige Ghemme'n finnes nå i den supre 1996-utgaven. Nydelig duft av modne skogsbær, skogbunn, jord, god saftighet i anslaget, frisk med fine tanniner utover. Vellaget og perfekt til retter med fugl som saftig kylling av topp kvalitet (Kjølberg eller Stange).

1996-årgangen selges i to flaskestørrelser Cantalupo Ghemme 2000 (32572) 75 cl og 150 cl Cantalupo Ghemme 1999 (40565). Selv om den store flasken kan oppleves som upraktisk, er den å foretrekke hvis du skal være flere enn 2-3 til bords. Det større volumet ikke bare gir vinen bedre plass å utvikle seg på, det sørger også for å holde den ung lengre. Og dermed har en større lagringskapasitet.

Et forhold som ikke minst er viktig for en mer kompleks og lagringsdyktig vin som enkeltvinmarksvinen Collis Carellae, også den som 96 og i begge formater Cantalupo Ghemme Collis Carellae 2007 (45172) og Cantalupo Ghemme Collis Carellae 1997 (40566). Her har du mer av alt i betydningen bedre struktur. En vin som trenger noe rikere fugleretter som and eller fasan, men også lam og kalv i høstlig anretning er nydelig til.

Bestill vinen med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024