Potet-omelett som i Spania

Ingen kan trylle med egg og poteter som spanjolene

Tortilla de patata er ikke noe du lærer på et øyeblikk, men en rett som perfeksjoneres over tid. Enda så få ingredienser retten har. Men la ikke denne anledningen gå fra deg.
01 September 2021 - 00:00

Det lønner seg å lage en halv porsjon og bruke en liten stekepanne de første gangene. Målet er å oppnå formen som på bildet og at omeletten er sprø utenpå og myk inni.

Potetomelett er mettende og trenger bare litt brød og en salat, og kanskje litt spekeskinke ved siden av.

Se våre andre oppskrifter på potettortilla

Potet-tortilla Tortilla de patata som i Spania

Potet-tortilla  Tortilla de patata som i Spania

Fremgangsmåte

1. Skrell potetene og skjær dem i bitte små terninger eller riv dem med den groveste raspen på råkostjernet.
  2. Skrell løken og hakk den. Varm oljen i en stekepanne og stek poteter og løk gylne.
  3. Pisk eggene, smak til med salt og pepper og hell dem i pannen over potetene. Skru varmen litt opp. Flytt litt på massen i begynnelsen. Vend tortillaen når den er gyllen og fast under. Stek den på den samme måten på andre siden.
  4. Server den rykende varm. Den skal være sprø utenpå, men myk inni.

Spanjolene sier at en tortilla skal være "stor og rund som en tyrefektingsarena".

Tips:
Tortilla kan lages med forskjellig slags fyll: grønnsaker, skinke, ost. Dette legger du på toppen og steker den bare på en side. Ellers vil fyllet eller toppingen falle av.

Tips:
Retten kan også serveres som dessert. Da drysser man litt sukker på, heller rom over og flamberer (Tortilla al ron).

Se våre andre oppskrifter på potettortilla

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.