I løpet av 2003 hadde Vikingfjord Vodka en salgsøkning på 33 prosent i Norge. Hvilket plasserer vodkamerket på en fjerdeplass i Vinmonopolets statistikker og avstanden opp til tredjeplassen på lista er liten. Dessuten selges det nå like mye Vikingfjord ute som hjemme. Hva er så hemmeligheten bak suksessen?
Oppveksten
Vikingfjord - «the Glacial Vodka of Norway» ble lansert i Norge av Vinmonopolet på slutten av 80-tallet som et norsk premium-alternativ til de utenlandske vodkaene som var i ferd med å komme. Produktet solgte greit gjennom 90-tallet, men skikkelig sving i sakene ble det ikke før etter at Arcus (etablert i 1996) satt fokus på produktet mot slutten av tiåret. Produktet fikk ny posisjon i markedet med både nytt design og ny resept. Ferden mot førsteplassen innen premium-segmentet hadde begynt.
Engelsk designFlaskedesignet gir assosiasjoner til norsk renhet, isbreer og rent vann. Det rene designet har høstet anerkjennelse både i norsk og internasjonalt designmiljø for sitt kjølige særpreg og sin evne til å formidle kvalitet. Flasken har blant annet tatt gull i Mobius Design Award, og den har også mottatt den norske utmerkelsen Merket for God Design som deles ut av Norsk Designråd. Selv om innholdet er helnorsk, er både flasken og den grafiske profilen laget av det britiske selskapet Design Bridge Limited.
Norske råvarer og unik fremstilling
Vikingfjord er fremstilt av poteter dyrket i fruktbare jordbruksområder rundt Norges største innsjø, Mjøsa. Vodkaen er også tilsatt smeltevann fra Brigsdalsbreen, en arm av Jostedalsbreen, Norges største isbre. Isen ble til for rundt 5000 år siden i en periode med lite sur nedbør og andre menneskeskapte uhumskheter. Smeltevannet renner naturlig ned i kilden gjennom tykke morenelag. Dette gjør vannet spesielt rent og uten mineraler som kan påvirke smaken.
Potetene sorteres, vaskes, knuses og kokes før de tilsettes vann og gjær. Denne massen som kalles mesk, sendes til første destillasjon etter tre dagers gjæring. Resultatet er en råvare som destilleres på nytt. Dette gir en råsprit med 95 volumprosent alkohol. Råspriten sendes så gjennom fire nye destillasjoner for å fjerne alle uønskede stoffer. Resultatet er en fullstendig ren og nøytral sprit som holder 96 volumprosent alkohol. Spriten tilsettes så rent brevann før den gjennomgår en blandings- og behandlingsprosess basert på en godt bevoktet resept. Det er denne prosessen som gir Vikingfjord den karakteristiske milde smaken.
I årene etter redesign av flaske og innhold, har salget gått jevnt og trutt oppover. For cirka tre år siden ble vodkaen lansert i Sverige og Tyskland samt i USA. I fjor kom også Vikingfjord-logoen på fullt lovlig vis på plass i dagligvarehandelen ved lanseringen av Vikingfjord IceBreaker med et alkoholinnhold på 4,75 volumprosent.
Kvalitet selger
- Vi har konsekvent fokusert på renhet og kvalitet, forteller kategorisjef for brennevin i Arcus, Sturla Rooth.
- Blant annet er nå 100 prosent av vannet som tilsettes rent norsk brevann. Dette har gitt Vikingfjord en anerkjent posisjon innen premiumsegmentet i løpet av kort tid, sier Rooth.

Samtidig har Arcus arbeidet for å gjøre Vikingfjord mer synlig i markedet. Selv om vodkaen selger godt her hjemme, tar det tid å innarbeide merket internasjonalt.
- Her tar vi i ett skritt av gangen. Den internasjonale trenden går mot å drikke god vodka bar, og med et bra produkt burde vi være godt rustet i kampen om vodkadrikkerne. Et godt produkt med god design selger, fremholder Rooth.
Smaken
Vikingfjord har en aroma som er så nøytral at den knapt eksisterer. Den føles søtlig og litt tung på tungen samtidig som den er myk og innsmigrende. Vikingfjord har ren, men kort ettersmak. Vodkaen finnes også i en 50 prosent-variant. Vikingfjord kan selvsagt blandes til et utall drinker, men prøv den også bar sammen med litt is - selv om du ikke skulle ha en bit av ekte Brigsdalsbre for hånden.