Drikke
Klar for oktoberfest

Oktoberfesten passer best å ta på byen. Her er listen over serveringssteder som serverer det ekte oktoberølet.
02 Oktober 2012 - 10:15

Aase E. JacobsenFoto: Gunnar Mjaugedal

Paulaner er «hoffleverandør» til Münchens oktoberfest i fornøyelsesparken Wiesn som er verdens største folkefest. Seks millioner besøkende og sju millioner liter øl gikk det med i 2010. Så populær er den at hver tredje besøkende har vært der minst åtte ganger i løpet av de to ukene festen pågår. Men det er ikke bare lokalbefolkningen som kommer, Münchens oktoberfest er en turistmagnet av dimensjoner. I år er datoene 22. september til 7. oktober.

I tre av teltene er det Paulaners oktoberfestøl som serveres og det i de velkjente store litersseidelene. Dette ølet er i motsetning til det man vanligvis drikker i Münchens mange biergärten, ikke hveteøl, men en lager. Men ingen vandig og lett sådan, derimot et potent lagerøl med 6 prosent alkohol og tydelig maltpreg.

Oktoberfestølet er komponert for mer enn å bare helles ned, men også kunne følge tradisjonelle oktoberfestretter som hendln (kylling), schweinshaxen (svinesteik), semmelknödel («raspeball») og selvsagt prätzel (salt kringle).

Paulaner Oktoberfest Bier må du på byen for å smake, og det er vel bare rett og rimelig, det blir liksom ikke særlig schwung over oktoberfesten hjemme i stua.

FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="servering">Her får du Paulaner Oktoberfest Bier

Det blir ellers mye ekstra mye fokus på øl i Oslo den kommende uka. Både Oslo Ølfestival på Aker Brygge og Vulkan Ølfestival finner sted samtidig. Sistnevnte er den aller første aktiviteten på byens nye mateldorado, nemlig Mathallen.

Oslo Ølfestival

Vulkan Ølfestival

Men Paulaner Hefe-Weissbier (34054), Paulaners klassiske hveteøl med gjærrester, kan du uten problem nyte på hjemmebane. Det er både et leskende hveteøl, og et hveteøl med mye karakter. Hvilket gjør at det egner seg til en lang rekke matretter, svin er perfekt, men også smaksrik hvit fisk.

Bestill ølet med en gang
Ønsker du å bestille trykker du bare på ølnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Vi gjør oppmerksom på at på grunn av denne spaltens popularitet, og siden enkelte øl er tilgjengelig i mindre kvanta enn andre, kan det oppstå en utsolgt-situasjon. Du vil i så fall få beskjed om det fra Vinmonopolet, samt vanligvis også en dato for når vinen atter er å få tak i.

Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Her får du servert Paulaner Oktoberfest Bier:

Oslo

• Skorovas Mat

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink