Drikke
Med og uten lime

Meksikansk øl forbindes mest med tørsteslukking og høy partyfaktor.
05 Mars 2012 - 14:53

De fleste kjenner til skikken med å servere meksikansk øl med en limebåt stukket ned i flaskehalsen, og det er slett ikke noe markedsføringspåfunn, som mange kanskje ville tro. Meksikanerne liker nemlig lime i ølet sitt.

Noen ganger tilsetter de også andre smaker. Hva de ulike drinkene kalles avhenger av hvor i Mexico man befinner seg. Chelada, Michelada eller Michelada Cubana er alle variasjoner over temaet øl og lime, med eller uten krydder.

Lite bitterhet

Det produseres mange øltyper i Mexico, men de fleste hører hjemme i en av tre hovedkategorier: clara, som er lyst øl. Oscura, som er mørkt øl og campechena, som ligger et sted mellom de to andre. Det lyse ølet er uten tvil det mest populære, både på hjemmebane og ellers i verden.

Corona Extra er det mestselgende ølet i Mexico og også den store vinneren på eksportmarkedet. Man kan få kjøpt disse klare glassflaskene med det gule ølet i mer enn 150 land i alle verdensdeler og det er det mest solgte importølet i USA. Corona er et typisk sommerøl. Det er mildt og snilt, sødmefylt og veldig lite bittert. Som alt annet importert øl koster Corona mer enn norskprodusert lyst øl, men det er ikke noe påkostet øl.

Sol så dagens lys i 1899 og er den andre storselgeren i det meksikanske innenlandsmarkedet. Som Corona er det et lett og leskende øl uten det store humlepreget. Det solgule ølet kommer til sin rett i de gjennomsiktige flaskene, og solstrålene i logoen har vært mer eller mindre uforandret siden begynnelsen. Sol er litt mindre sødmefylt enn Corona.

Litt mer av alt

Dos Equis er også et lett sommerøl av pilsnertypen. Det smaker mer enn sine konkurrenter i blanke flasker og er ikke et øl som ber om en limebåt i tuten. Det er like fullt friskt og lettdrikkelig. Dette ølet ble brygget første gang i 1897 og navnet var opprinnelig Siglo XX, som betyr det 20. århundre. I dag er bare de to X-ene igjen, ergo Dos Equis.

Bohemia fra Moctezuma er et nytt øl på det norske markedet. Dette ølet ble første gang brygget mot slutten av 1800-tallet og er, som navnet tyder på, inspirert av det tsjekkiske pilsnerølet. Siden den gang har oppskriften endret seg, men det er fortsatt litt mørkere og litt mer smaksrikt enn Corona og Sol. I motsetning til de aller letteste øltypene selges Bohemia i brune flasker, og det øker stadig sin markedsandel i hjemlandet.

Flere av de meksikanske ølsortene har så lavt gluteninnhold at de er løsningen for glutenintolerante ølhunder. Men man bør være forsiktig, for glutenfritt er det ikke.

Foto: iStockphoto

Chelada/Michelada/Michelada Cubana

Fremgangsmåte

Gni glasskanten med lime. Hell halvgrovt havsalt på en skål og dypp glasset i saltet så det fester seg på kanten. Press limen i glasset og tilsett eventuelt ønsket mengde krydder (noen dråper eller en klype av hver). Rør om. Ha isbiter i glasset og avslutt med å helle over en flaske lyst øl. En limebåt på kanten av glasset hører med.

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.