Matkurs i Oslo

Bli en ekte dumplingmester på fire timer

1,4 milliarder kinesere kan ikke ta feil. Nå er det din tur til å oppdage dumplingens smakfulle verden. Etter dette kurset kan du invitere til en gastronomisk opplevelse fra eget kjøkken.
27 September 2022 - 15:10

Husk at du som abonnent på Apéritifs Mat og vinklubb får rabatt på dette arrangementet.

Dumplings er saftige, sjelevarmende umamibomber av foldet deig fylt med ingredienser som kjøtt, grønnsaker, klassiske krydre, soyasaus og sesamolje. De har lang tradisjon, finnes i uendelige variasjoner, og kan i prinsippet inneholde akkurat det du måtte ønske. Det som et gjengående trekk er dog at umami-faktoren intensiveres i fyllet – de sterke smakene hører til i dippskålen.

Dumplings er skapt for å lages sammen, og i Kina er det nettopp dette som er den store aktiviteten ved nyttårsfeiringen. Her samler familiene seg for å lage dumplings og glede seg over hverandres selskap og det deilige måltidet de sammen skal innta.

Lær deg å mestre de grunnleggende dumplingmetodene

Variasjonene er som nevnt store – disse små melbollene kan bestå av rismel eller hvetemel, de kan kokes, pannestekes eller dampes, og på dette kurset vil du få lære alle disse tre metodene. Her lager vi nordkinesiske hvete-dumplings, og lærer deg å mestre de grunnleggende innpakningsmetodene for ulike former. I tillegg får du prøve deg på passende tilbehør, og ikke minst de perfekte dippsausene.

Her finner du oppskrift på kinesisk chiliolje

Noe av det beste med dumplings er at de kan lages til å passe de fleste smakspreferanser, og når du først er i gang bør du lage så mange du klarer. De er nemlig perfekte til å fryses ferske, og kan så hentes opp og inntas 10 minutter senere. Ypperlig til både store og små når man vil ha noe godt i en fei.

Mens du venter på kurset, kan du øve deg på å lage kinesiske wontons

Apéritif samarbeider med Matkurs.no om dette spennende kurset. Gjengen bak Matkurs.no har lært nordmenn å lage mat i over tjue år, og er dyktige, kreative og svært hyggelige. Her får du god demonstrasjon i riktig teknikk, før du selv får kaste deg ut i det. Kursene foregår i deres egne spesialtilpassede og stilige lokaler, med topp moderne utstyr.
Det vil serveres en liten matbit ved ankomst, og drikke vil være tilgjengelig å kjøpe i baren.

OBS: Det er ikke angrefrist på dette kurset, ei heller ved sykdom. Det går heller ikke an å bytte kurs eller dato. Ønsker du å gi dette kurset i gave anbefaler vi å kjøpe et gavekort.

Allergi

Dersom du har allergier må du melde om dette på forhånd. Har du bestilt plass for flere, så står du ansvarlig for å melde om noen i gruppen skulle ha noen allergier. Vi kan dessverre ikke garantere for at alle allergier kan tilpasses i alle kurs.
Eventuelle allergier kan sendes på e-post til
kurs@aperitif.no

Sted: Matkurs, Stockholmgata 8, 0566 Oslo

Meld deg på Apéritifs 3-dagers kokkeskole og bli en mester på kjøkkenet

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.