Royal Tribute Cocktail

Bli med og feire Kate og Williams store dag med denne spesialdesignede cocktailen. Gratulerer med dagen!
29 April 2011 - 12:00

Tidenes største kongelige begivenhet går av stabelen i London i dag, og bryllupet mellom WIlliam og Kate blir fulgt av millioner direkte over hele verden.

Hva er vel da bedre enn å følge dem med en fabelaktig drink med en smak av britisk historie, spesialkomponert til den store dagen? Når det er bryllup er det klart at det må være en drink med champagne.

Det er Daniel Baernreuther ved The American Bar på fasjonable Savoy Hotel i London, som har komponert Bombay Sapphire Royal Tribute Cocktail for å markere begivenheten.

The Savoy har en lang og stolt tradisjon med å lage spesielle drinker til kongelige bryllup, og her har Baernreuther selvfølgelig tatt utgangspunkt i en toppgin og kombinert ginens egensmak med den diskrete sødmen i en italiensk vermouth og Chartreusens flotte urtepreg.

Det hele er naturligvis toppet med champagne og servert i spesialdesignede glass, men du kan godt bruke en champagnecoupe eller et vinglass når du lager den selv.
Det var opplagt at denne kongelige drinken måtte lages med et av de mest ikonsike brennevinene fra England - gin.

Her har Baernreuther brukt en av de mest kjente ginsortene, Bombay Sapphire, hvis karakteristiske farge gjenspeiler Kates fantastiske forlovelsesring.

Gin er et av våre aller mest populære brennevin, og noen mener at gin er gin. Så langt derifra!

Gin er så mye mer, og det finnes en rekke forskjellige gintyper med hver sin helt spesielle karakter og bruksområde.

Er du interessert i drinker og drinkoppskrifter? Nå kan du enkelt ta vare på alle dine oppskrifter online.

Vi ønsker deg en riktig god helg!

Her finner du Apéritifs Bartender med mange flotte drinkoppskrifter.

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase

Nå kan du gratis få Ukens drink som e-post. Se lenger ned for mer info.

Her kan du registrere deg som bruker av Min Bartender

Har du allerede registrert deg, kan du logge deg inn her

Ukens drink som e-post er en tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver fredag får du som abonnerer på Ukens drink en e-post med helgens lekreste drink - rett i e-postkassen din.

Bombay Sapphire Royal Tribute Cocktail

Fremgangsmåte

Fyll et røreglass med isbiter og tilsett alle ingrediensene unntatt champagnen.

Rør godt rundt med en barskje og dobbeltsil over i et iskaldt vidt champagneglass (coupe).

Topp opp med iskald champagne og pynt med en appelsintwist på kanten av glasset.

Denne drinken ble laget av Daniel Baernreuther ved The Savoy's American Bar i London spesielt til prinsebryllupet den 29. april 2011.

Les om gin for en dronning her

Tips: Å dobbeltsile vil si at du siler cocktailen gjennom barsilen og en finmasket tesil for å få bort alle isfragmenter eller andre biter du ikke ønsker i drinken.

Sukkerlake lager du lett selv ved å koke to deler sukker til en del vann for så å avkjøle.

Råvarer:

Flere drinker med gin

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Daniel Baernreuther, The Savoy's American Bar, London

Vurder oppskriften

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.