Drikke
Slik kan sauvignon blanc også smake

Få kan konkurrere med Kevin Judds new zealandske sauvignon blanc-er, selv ikke i Sancerre.
29 Mai 2014 - 07:00

Få Godbiter i pollisten som nyhetsbrev. Se lenger ned for mer informasjon.

Greywacke Wild Sauvignon 2012 (94779)er en sjelden sauvignon blanc, ikke bare fra New Zealand, men også fra druens høyborg i Frankrike, nemlig Sancerre. Den har utrolig flott frukt, den fyller munnen med syrefrisk frukt, grønne toner, blomster, krydder, asparges og mineraler. Og det helt uten å bli plump for syrefriskheten og ikke minst fastheten er veldig god.

Skiller seg ut

Det som gjør den så sjelden utover den veldig gode smaken, er at den er fremstilt uten tilsetting av gjær, derav navnet «wild». Det er bare en ytterst liten håndfull viner fra de respektive områdene som fremstilles på denne måten.

Sauvignon blanc er «big business» i både New Zealand og Sancerre, og det er ikke til å komme fra at stilen begge steder er til dels svært kommersiell, forutsigbar og endimensjonal. Gjær med en spesiell aromaprofil spiller en viktig rolle i fremstillingen av slike viner.

Dette er utviklingen i Sancerre

Kevin Judd vet alt om dette, han har vært med på New Zealands sauvignon blanc-eventyr fra starten, som vinmaker hos Cloudy Bay.

Les om dette eventyret her

I 2009 bestemte han seg endelig for å fullføre sitt eget prosjekt, Greywacke, et navn han registrerte allerede i 1993 da han og kona kjøpte en vinmark i Rapaura, Marlborough.

Også pinot noir

Under navnet Greywacke, som er oppkalt etter den grålige rullesteinen som det finnes så mye av i Marlborough, selger han nå en rekke viner. Han lager også en «vanlig» sauvignon blanc, Greywacke Sauvignon Blanc 2011 (94780), som ligger ganske tett opp mot sin «storebror» i både rikhet og fylde. Og som denne er den en strålende matvin.

Pinot noir er det neste store fra Marlborough, og Greywacke Pinot Noir 2011 (2761)er en god dokumentasjon på Kevins helt spesielle håndlag med å få fram veldig god frukt også fra «krevende» druer. Hans chardonnay, Greywacke Chardonnay 2011 (94781), gir også en god pekepinn på hvordan han jobber.

Kjøper druer

Han er veldig bevisst på at han skal forbli liten «resten av livet». Mesteparten av druene kjøper han fra gode venner som jobber slik han ønsker. Det innebærer vinplanter med en minimumsalder og streng avlingskontroll. Han har ikke en gang sin egen vinkjeller, men bruker kjelleren til et par venner.

Når Kevin ikke lager vin, tar han bilder av New Zealands særpregete og vakre landskap. En hobby som har gitt han et rykte som en av de beste på sitt område.

Foto: Roger Kolbu (Apéritif)

Bestill vinen med en gang
Ønsker du å bestille vinen trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Vi gjør oppmerksom på at på grunn av denne spaltens popularitet, og siden enkelte viner er tilgjengelig i mindre kvanta enn andre, kan det oppstå en utsolgt-situasjon. Du vil i så fall få beskjed om det fra Vinmonopolet, samt vanligvis også en dato for når vinen atter er å få tak i.

Hvis du vil bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Godbiter i pollisten som nyhetsbrev:
Hver onsdag, altså én dag før alle andre kan lese om det, får du som abonnerer på nyhetsbrevet det rett i postkassen din. Selvfølgelig helt gratis.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.