Spritmonopolet faller

Om ikke lenge kan du finne ny norsk akevitt, vodka og whisky som ikke er produsert av Arcus. Regjeringen har nå faktisk vedtatt å oppheve Arcus' - Vinmonopolets tidligere produksjonsenhet - posisjon som enerådende produsent av nor
23 Mars 2001 - 16:03

Nye konkurrenter på banen
Nye norske produsenter har allerede i noen år vært på markedet med sine varer, men grunnet monopolsituasjonen har det hittil ikke vært mulig å få produksjonstillatelse i Norge. Arcus har sågar ikke vært interessert i å være behjelpelig med tapping av produktene heller. Nå kan altså Arcus forvente seg økt konkurranse fra markedssultne nordmenn med lovlig sprit i tankene.

Flere norske selskap har sett hvilken vei utviklingen måtte gå, og har allerede planene klare for oppstart. En av disse er vin- og spritimportøren Strag Ltd. som tidligere har kjempet for denne liberaliseringen. Selskapets daglige leder, Arve Røys Stranden, reiste nå i januar sak mot Norge for EFTA Surveillance Authority (ESA) for å få laget sine akevitter i Norge. Nå har regjeringen altså gitt opp å beholde brennevinsmonopolet til Arcus Produkter.

- Et nytt lovverk må på plass snarest, og vi vil be Stortinget om å behandle dette som en hastesak, siden det synes å være et stort flertall for liberaliseringen, sier Stranden. Gavin vil i løpet av en måned bestemme seg for lokalisering av sin brennevins-produksjon. Deretter vil de sette i gang byggearbeidene og bestemme seg for hvilket utstyr som skal inn. I første omgang vil Gavin sette i gang tapperi, for senere å starte selve brennevinstilvirkningen.

Et håp om å flytte hjem
Gavin startet salget av sin første akevitt, Draug Akevitt, i november 1997 og har nå i alt fire akevitter og en absinth på markedet. - Vi har en vodka og to akevitter på trappene, opplyser Stranden. Vinmonopolet har fått tilbud og vurderer nå vareprøvene på den nye norske vodkaen, som inntil videre må produseres i utlandet.

Gavin opprettholder sin klage til ESA inntil det nye lovverket er på plass, samtidig som de vurderer å reise et større erstatningskrav mot Staten. Grunnlaget for rettssaken er myndighetenes manglende endring av lovverket for brennevinsproduksjon. - Vi har tapt mye penger på ikke å få produsere i Norge. Vi kunne ha begynt i 1995/96 da myndighetene ga oss og andre private aktører anledning til import og salg til serveringssteder og Vinmonopolet, avslutter Stranden.

Heimkok
Dersom du, som hobbykoker, nå forventer en full legalisering av den produksjonen du eventuelt måtte ha i gang i din egen kjeller eller garasje, må du nok ha vesentlig større volum og åpenhet rundt produksjonen. Det er imidlertid ikke helt utenkelig at en søknad til Rusmiddeldirektoratet medfører godkjenning. Men spesielt sannsynelig er det nok ikke.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før