Tester

Juleølet på polet 2019

Her finner du årets beste juleøl

Felles for de beste av årets juleøl er at de er så smaksrike at de trenger all din oppmerksomhet. Men det er likevel fullt mulig å finne virkelig godt følge til julematen også i år blant de 127 juleølene vi har testet.
Julie Helene Amundsen
12 Desember 2019 - 17:17

At juleølklassikere tolkes forskjellige fra land til land, demonstreres av Gouden Carolus Christmas og St Feuillien Nöel  på den ene side, og Ringnes Julebokk på den andre. Belgisk vs tysk bryggetradisjon? Når det er jul, er vi så rause at vi sier ja, takk, begge deler.

Og disse tre gjør jobben overfor den kraftigste julematen.

Men det finnes utfordrere, og i år er det italienske  Birra del Borgo 25 Dodici og estiske Põhjala Jõuluöö som i første rekke roper om oppmerksomhet. Men de er ikke førstevalget for norsk julemat. Derimot skal du spare dem til peiskosen. Eller en av de gode bøkene du får til jul.

Enda mer lekne juleøltyper finnes det godt om i år også. Her stikker Lervig Hipster for Christmas og Liefmans Glühkriek seg ut. Den første som et skikkelig søtt, men også velbalansert øl som er best til den søte avslutning. Den andre gjør jobben som alternativ til gløgg, men også til ost.

At juleøl helst bør lagres noen år (og holder i mange år til), er såvel Nøgne Ø Julequad 2016, som Kinn Tomasmesse 2017 og Lindheim 200 Days of Juleøl gode bevis på.

Så rike øl (og det på alle måter) trenger mye tid på å samle seg, og det bør du unne deg om du har en kjeller som egner seg for lagring.

Også Macks Juleøl 2018 har utviklet seg til en aldri så liten perle på ett år. Den kan du med trygghet sette på julekoldtbordet.

På neste side finner du de 127 juleølene som er testet listet etter poeng

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.