Spesialpol
Her kan du finne gode vinkjøp til jul

Spesialpolslippet har bordeauxer i 2012 som hovedfokus. En årgang som er mye bedre priset enn forgjengerne.
Aase E. Jacobsen
11 Desember 2015 - 09:38

Årgangen tilhører den klassiske typen hvilket vil si at modningen ikke var veldig høy, men tilstrekkelig, noe som sikrer balanserte viner med god syre og frukt samt bra tanniner. Takket være streng selektering har mange produsenter levert viner av veldig attraktiv kvalitet. Forutsatt at du ikke jakter høy alkohol, søt frukt og mye eik.

Normalt er en klassisk årgang for den tålmodige, men gitt klimaendringene og moderne metoder i vinkjelleren, er vinene overraskende drikkevennlige.

Prisene er lavere enn de foregående årgangene, og flere viner er mye lavere priset enn samme vin gjennom bestillingsutvalget, men billigsalg er det langtfra. Aller best valuta for pengene byr disse på: Ch. Pichon-Longueville Baron, Ch. Sociando-Mallet, Ch. Branaire-Ducru og Ch. Langoa-Barton.

Sistnevnte finnes også i en eldre utgave, Ch. Langoa-Barton 2001, til bare en hundrelapp mer. Denne vinen var med i bordeauxslippet også for ett år siden, hvilket viser at det ikke er alt som blir utsolgt med en gang. De som står i kø hele natta, går nemlig etter helt andre viner. Leter du etter virkelig vellagret bordeaux, er det godt utvalg av dem også. Blant annet en overligger fra i fjor: Ch. Montrose 1975 som fortsatt koster 1550.

Jeg smakte 37 av de til sammen 352 bordeauxene som lanseres på de sju spesialpolutsalgene 3. desember. Ulempen med spesialpolene er jo at du må oppsøke butikken og helst stå i kø hvis det er spesielt ettertraktete viner du jakter på.

Siden vinene ikke kan bestilles, er de i Apéritifs polliste merket med utsolgt.

De sju polbutikkene som har varene er Aker Brygge, CC Vest på Lysaker, Valkendorfsgaten i Bergen, Hamar, Sandefjord, Sandnes sentrum og Valentinslyst i Trondheim.

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Se alt det gode du kan lage med makrell
Guide
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Det er flere grunner til at spagetti bolognese er en favorittmåte å starte uka på

Spagettiretter er som regel enkle å tilberede, og det samtidig som smaken selvsagt er ivaretatt. Det gjelder bare å benytte gode råvarer her som i all annen mattilberedning.

Ukens drink