Ukens drink
Denne romdrinken smaker mye bedre enn mojito
Foto: (Andreas Argirakis)

Denne romdrinken smaker mye bedre enn mojito

Brun rom og brunt sukker gir ekstra mye smak i denne mojito-lignende drinken.
03 September 2016 - 12:00

I en mojito brukes som oftest hvit rom. Med ekstra sterk brun rom og brunt sukker i stedet for hvitt, blir det mer trøkk og smak. Dette er en miks enhver mojitoelsker bør prøve.

Denne drinken stammer fra Queen’s Park Hotel i Port-of-Spain, Trinidad, som fra det åpnet i 1895 ble regnet som det beste hotellet i denne delen av Karibia, berømt for både komforten, samt mat og drikke. Drinken skal stamme fra 1920-tallet.

Trinidad er for øvrig hjemsted for et av bartenderens aller viktigste ingredienser, nemlig Angostura.

Se alle drinkoppskriftene du kan bruke disse geniale dråpene i

Swizzle er en i dag lite kjent  romdrink som stammer fra Karibia, noen kilder mener Bermuda, andre Saint Kitts og Barbados. Navnet kommer trolig fra switzel som var en populær leskedrikk fra 1600- tallet og utover. Den bestod av vann, eddik, sirup/honning og ingefær.

Det som skiller den fra eksempelvis mojito er at den skal røres med isen og tradisjonelt ble det gjort med en spesiell type pinne, laget av palmekvist eller allehåndetre. Mens en mojito vannes ut med soda, er det kun is i en swizzles tilfelle.

Gå ikke glipp av ukens drink - bestill vårt gratis nyhetsbrev

Queen’s Park Swizzle drinkoppskrift

Ingredienser

4 cl Stroh rom eller annen brun rom, cask strength
1 cl sukkerlake laget av brunt sukker
1 cl friskpresset limesaft
1 dæsj Angostura
En neve friske mynteblader
Knust is eller isbiter

Fremgangsmåte

Ha myntebladene i et høyt glass og knus dem forsiktig med baksiden av en skje mens du samtidig klemmer dem langs innsiden av glasset. Tilsett is. Fyll opp med de andre ingrediensene. Rør lett, likevel slik at alt blandes godt.

Sukkerlake:
Bland 1 dl brunt sukker med ½ dl vann i en kjele. Varm opp og rør til sukkeret er oppløst. Avkjøl og oppbevar kaldt.

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.