Velkommen favoritt

Favorittwhiskyen til mange maltwhiskyelskere, deriblant Bob Dylan, heter Springbank. Og nå er den endelig kommet til Norge. Mang en whiskyelsker har sett frem til dette likt et barn gleder seg til jul.
11 September 2001 - 12:17

Det er en 10 år gammel utgave av Springbank som introduserer nordmenn til denne denne høyst individuelle maltwhisky. Og den ble møtt med stor spenning av tilhengere, for de Springbank-flaskene som bringer frem de mest spesielle minnene, har hatt det til felles at de hadde oppnådd en anselig alder, og langt mer enn et tiår. Som for eksempel en 27 år gammel versjon som hadde vært lagret på et mørkt sherryfat. Det er nok den beste whiskyen undertegnede har smakt noen gang. Eller den såkalte local barley-versjonen som er basert på lokalt dyrket bygg. Denne ble destillert i 1966 og tappet etter mer enn tredve år på et bourbonfat. Herlig. Og meget karakteristisk Springbank.

Kompleks
Når du så får den nyintroduserte tiåringen opp i glasset, og lukter på den, er det mye som stemmer. Du får klare assosiasjoner med havluft og salt, og det er en frisk og ny duft. Det er også mulig å finne innslag av frukt, av lær og av gress. Innbydende. Og det er mye smak når den kommer til munnen. Den er både kraftig og inntens, og starten er søtlig. Den karakteristiske smaken av kokos er også å finne i denne utgaven, og det er samtidig noe som minner om mint. Røyksmak finnes det selvsagt også, men den er langt mindre påtrengende enn det vi finner for eksempel i en Laphroaig eller en Ardberg. Men det er først og fremst ettersmaken som gjør dette til en skikkelig Springbank. Den er ekstraordinært lang, og denne whiskyen har den tørrheten som er unik for produktene fra dette destilleriet. I alle faser av nytelsen får du inntrykk av at dette er en meget kompleks whisky, noe som gjør at du virkelig må konsentrere deg for å få med alle aromaene.

Uforutsigbar
Familien Mitchell som eier Springbank har vært kjent for å gjøre mye rart opp gjennom tiden, og det førte til at det var temmelig vanskelig å vite nøyaktig hva du fikk når du skaffet deg en flaske Springbank. Selv ble jeg for eksempel introdusert til merket i form av en 21 år gammel flaske. Da lagerbeholdningen for denne gikk tom, ble en ny 21-åring komponert, og den var helt annerledes enn forgjengeren. På det tidspunket var det åpenbart godt med sherrymodnede fat i lagerbygningen, så vi fikk dermed en mye mørkere Springbank. Men nå er også den i ferd med å ta slutt. En ny 15 år gammel Springbank vil imidlertid bli introdusert neste år.

Som antydet, er det på det nåværende tidspunkt ikke så lett å vite akkurat hvordan den vil fremstå, men jeg har ennå til gode å møte en Springbank jeg ikke har satt pris på.

Campbeltown, som er hjemstedet for Springbank, var i en periode Skottlands whiskymuseum, med et tredvetalls destillerier. I våre dager er det bare to aktive destillerier igjen. Den lille byen ligger sørvest i landet, på halvøya Mull of Kintyre (den Paul McCartney synger om, og også identisk med Saltire som Snorre omtaler).

Norsk whisky?
Når vi først er inne på norsk historie, bør vi kanskje ikke glemme at Magnus Berrføtt hadde fått innlemmet Campbeltown i den delen av Skottland som ble liggende under norsk herredømme. Hvis vi bare hadde stilt oss litt klokere opp gjennom middelalderen, kunne vi kanskje ha regnet Springbank som en norsk whisky i dag. Den er i hvert fall et velkomment innslag i maltwhiskysortimentet.

Foto: Roger Kolbu

Artikkel publisert første gang 11. september 2001.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.