Drikke
Vinkupp fra Burgund

Burgundere til rett over 150 kroner som også smaker fortreffelig, er sjelden kost.
21 Mai 2014 - 07:00

Få Ukens vin som nyhetsbrev. Se lenger ned for mer informasjon.

Aase E. JacobsenFoto: Gunnar Mjaugedal

Faiveleys rimeligste burgundere stråler i 2012. Den hvite Faiveley Mâcon-Villages 2012 (6772)er elegant og mineralsk med lett fatpreg, veldig god frukt og syre. En super vin til vårens og sommerens sjømatretter, særlig av det mer forseggjorte slaget.

Nord vs sør

Den røde parallellen, Faiveley Bourgogne Pinot Noir 2012 (6776), er en veldig korrekt pinot noir med flott fruktighet, litt jordsmonn og skogbunn og lett tanninbitt. En allsidig vin som dekker alt fra gode torskeretter til kylling og svin.

Legger du på et par tiere, gir Faiveley Mercurey 2013 (6775)ytterligere mer for pengene. Nå er vi over på kommunenivå og vinen får mer karakter. Eller helst en helt annen karakter. For mens Mercurey ligger i det sørlige Sentral-Burgund, i Côte Chalonnaise, får den rimeligste røde sine druer fra Côte-de-Nuits. Den forklarer innslaget av skog og grønt. Mercurey gir en vin som  er parfymert, sødme- og kjøttfull i stilen.

Redusert fatbruk

Faiveley er en gammel kjenning for alle burgundinteresserte, men deres størrelse (150 hektar) har jobbet mot dem. Likefullt har Faiveley alltid jobbet seriøst og naturlig lenge før det ble mer alminnelig i Burgund.

Bli kjent med filosofien bak Faiveley

En periode var de røde vinene litt for eikepreget etter min smak, men med siste generasjon, Erwan, for øvrig den sjuende i rekken, er jordsmonnskarakteren atter i front. Siden 2007 har han satt sine spor samtidig som at han er trofast mot sine forgjengeres gode ideer.

Satset tidlig

For de «enkleste» vinene brukes nå kun brukte barriques og store fat. Størrelsen gjør at han kan leke seg med ulike aldre og opprinnelse. Generelt er regelen at det er nyere og mer fatbruk i nord, og at de brukte fatene sendes sørover, til Beaune og Côte Chalonnaise.

Se alle Faiveleys viner

Selv om Faiveley er representert i hele Burgund, er det i Mercurey at de har størst areal, nå 68 hektar. Det var Guy Faiveley, Erwans bestefar, som kjøpte de første vinmarkene i Mercurey, et område med den gang et stort uutnyttet potensial og som fortsatt byr på veldig god valuta for pengene.

Bringebærkarakter

Det er også Faiveley Mercurey 1. cru Clos des Myglands 2011 (42941)og Faiveley Mercurey 1er Cru Clos du Roy 2011 (6769)gode bevis på. Den første er trolig på vei ut, men kommer fra en vinmark med et nesten norskklingende navn, og som er et Faiveley-monopol.

Clos du Roy regnes som Mercureys beste vinmark (her er ingen grand cru-er) og er en nydelig vin med flott frukt, god sødme og lekre bringebærtoner. Så selges da også Faiveleys viner fra Chalonnaise under fellesetiketten Domaine de la Framboiserie.

Foto: Roger Kolbu (Apéritif)

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Vi gjør oppmerksom på at på grunn av denne spaltens popularitet, og siden enkelte viner er tilgjengelig i mindre kvanta enn andre, kan det oppstå en utsolgt-situasjon. Du vil i så fall få beskjed om det fra Vinmonopolet, samt vanligvis også en dato for når vinen atter er å få tak i.

Hvis du vil bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin som nyhetsbrev:
Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på nyhetsbrevet det rett i postkassen din. Selvfølgelig helt gratis.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.