Jordbærsuppe med vaniljebavaroise og ingefæris
Foto: Eva Brænd

Jordbærsuppe med vaniljebavaroise og ingefæris

Denne jordbærsuppe med vaniljebavaroise og ingefæris er komponert av Sverre Sætre som på kokkelandslaget vant gull i Kokke-OL i 2008 og ble verdensmester i 2006.

Fremgangsmåte

Til denne suppen bruker jeg fryste jordbær. Frysing gjør at en får mer saft ut av bærene når de trekker i sukkerlaken.

Kok opp sukker og 3½ vann i en kjele. Tilsett bærene og la det hele trekke i 20 minutter uten at du rører i det. Sil fra bærene. Kok opp.

Rør ut maisennaen i ½ dl kaldt vann og bland den i suppen. La suppen koke i ½ minutt. Sett den til avkjøling.

Tilsett eventuelt vinen.

Vaniljebavaroise:
Legg gelatinplatene i kaldt vann. Splitt vaniljestangen og skrap ut frøene. Varm vaniljestang, -frø og melk til kokepunktet. Visp eggeplommer og sukker lett sammen. Hell den varme væsken i eggeblandingen litt etter litt mens du rører med en visp.

Hell så sausen tilbake i kjelen. Varm sausen mens du rører i bunnen av kjelen med en slikkepott. Det er viktig å røre hele tiden for å hindre at eggeplommen stivner i bunnen av kjelen. Når blandingen har tyknet (85 °C), skal den siles over i bollen.
Kryst vannet ut av gelatinplatene og ha dem i den varme sausen. Rør godt så gelatinen blander seg med vaniljesausen. Sett sausen til avkjøling i kjøleskapet eller i et vannbad med kaldt vann og isbiter.

Det er viktig å røre i sausen med jevne mellomrom (hvert 5. minutt) til den blir romtemperert. Dette for å unngå at gelatinen klumper seg.

Pisk fløten til krem, og vend den inn i sausen når sausen er blitt romtemperert. Fyll bavaroisen i  ringer som er ca 3 cm i diameter og 3 cm høye og frys dem. Dette tar ca 3 timer.

Ingefæris:
Skrell og grovhakk ingefæren. Kok opp alle ingrediensene, og la de strekke under lokk i ca 20 min. Sil av ingefæren og avkjøl. Kjør i ismaskin.

Ta bavaroisen ut av ringene og sett dem i dype tallerkener. La bavaroisen tine. Fyll kald suppe i skålene og legg en kule ingefæris på bavaroisen.

Flere deilige oppskrifter med jordbær

Slik tar du vare på sommerens bær

Her finner du veldig mange deilige oppskrifter på desserter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Konditor Sverre Sætre

Drikke som passer til denne oppskriften

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.