Slik lykkes du med juleribbe
Foto: Mari Svenningsen, Opplysningskontoret for egg og kjøtt

Slik lykkes du med juleribbe

Vil du lykkes med juleribba skal du følge denne enkle oppskriften. Vi garanterer suksess rundt bordet.

Fremgangsmåte

1. Beregn 500 g ribbe per person. Begynn forberedelsene 1-3 dager dager før julaften.
  2. Snu ribben og sjekk at bena er saget tvers over. Lag rutemønster i svoren med en skarp, spiss kniv, helst mens ribben ennå er halvfrossen. Hvis du ruter opp parallelt med ribbena blir det lettere å skjære opp pene biter etter steking.
  3. Et godt tips for å oppnå sprø svor er å legge ribben med svoren ned i iskaldt vann et par timer før steking (og salting
  4. Gni inn ribben med 2-3 ts salt og ½ ts pepper pr 2 kilo, og la den ligge, tildekt, på et kjølig sted frem til steking.
  5. Legg ribben i langpannen med svoren opp. Putt en asjett under slik at ribben blir høyere på midten og det smeltede fettet renner bort. Sjekk at den er like høy på hver side for å få til jevn steking.
  6. Hell over 2 dl vann og dekk til med aluminiumsfolie. Forvarm ovnen til 230 grader. La ribben stå midt i ovnen i 45 minutter.
  7. Fjern folien, men la asjetten ligge, og reduser temperaturen til 200 grader. Sett pannen tilbake midt i ovnen i enda halvannen time for tynnribbe, og 2-2½ timer for midtribbe.
  8. Hvis ribben ikke har fått sprø svor av seg selv, kan du gjøre følgende:
  9. Sett pannen høyere i ovnen og øk temperaturen til 250 grader, eller bruk ovnens grill. Følg godt med slik at svoren ikke brennes. Dekk til de partiene som får først sprø svor.
  10. La den ferdigstekte ribben hvile i 20 minutter før den skjæres opp.
  11. Til servering:
  12. Lag saus av kraften eller bruk stekesjyen som den er. Surkål eller rødkål hører også med. Ellers er det mange som vil ha medisterkaker, pølser, tyttebær, lefse med godt smør eller eplebåter og svisker som er stekt sammen med ribben de siste 20 minuttene.

Hjemmelaget surkål eller Hjemmelaget rødkål

Her finner du alt du trenger som skal til for lykkes med julematen

Kjøtt
Ribbe Pinnekjøtt Kalkun Smalahove
Drikkeforslag

Fisk
Lutefisk
 Torsk Kveite Sild Rakefisk Tilbehør
Drikkeforslag

Koldtbord, pålegg og småretter
Pålegg
 Småretter Tilbehør Drikkeforslag

Julekaker og desserter
Julekaker  Juledesserter Drikkeforslag

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.