Nyttårskake

2 gelatinplater
2¼ dl fløte
Sjokoladekrem:
200 g smeltet sjokolade ca 40% (blanding 33% og 53% callebaut)
200 g kremfløte
Montering av kaken:
3 dl pisket kremfløte
800 g marsipan

Fremgangsmåte

Nøttebunn:
Hakk nøtter og hvetemel i en matprosessor. Pisk eggehvite og halvparten av sukkeret til stiv marengs. Tilsett resten av sukkeret og pisk det inn. Vend inn nøtteblandingen inn i marengsen med en slikkepott.

Stekes i en form a 20 cm på 180 grader i 20-30 minutter.

Sukkerbunn:
Pisk egg og sukker til eggedosis og sikt det tørre i. Rør forsiktig. Fyll en form på 20 cm og stek den på 175 grader i 30 minutter.

Sjokoladestøpt lag:
Dekk en 20 cm form med bakepapir i bunnen. Smelt 75 g sjokolade og hell dette i formen. Avkjøl i kjøleskap.

Bringebærmousse:
Kjør bringebærene sammen med sukkeret i en hurtigmikser. Gni blandingen gjennom en sikt slik at frøene fjernes.

Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann.

Varm opp 1/3 av bringebærpureen i en liten kasserolle.

Klem vannet godt ut av gelatinplatene og rør dem inn i den varme bringebærpureen til de oppløses. Trekk kasserollen vekk fra varmen og rør inn resten av den kalde bringebærpureen.

Hell alt over i en bolle. Vend inn myk pisket krem, litt etter litt, og hell moussen over nøttebunnen i formen.

Sjokoladekrem:
Pisk kremen og vend smeltet sjokolade i kremen.

Montering av kaken:
Start med nøttebunnen og legg den nederst.

Legg på det støpte sjokoladelaget. Fordel deretter bringebærkremen oppå.

Legg så sukkerbunnen oppå og dynk denne med sitronsaft, sitronbrus eller appelsinjuice.

Legg bringebær oppå og dekk med sjokoladekrem.

Legg til slutt siste lag med sukkerbunn oppå og dekk kaken med pisket krem.

Trekk kaken med marsipan og pynt med tall og visere!

Tips: Vil du lage en enkel versjon av kaken så kan det støpte sjokoladelaget erstattes av grovhakket sjokolade.

Sendt inn av Anne Brith Davidsen

Drikke som passer til denne oppskriften

Lag et lite festmåltid med hyse som er stjernen i fiskedisken

Lag et lite festmåltid med hyse som er stjernen i fiskedisken

Hyse, eller kolje som den også kalles, er etter manges mening den aller beste fisken i torskefamilien. Svært anvendelig og en god partner til lett fruktige hvitviner. Særlig med dette tilbehøret.

I juli marinerer og griller vi uansett vær - prøv denne med hjemmelaget paprikasaus

Planleggingen starter dagen før, men når kjøttet er vel marinert og paprikasausen ferdiglaget, er middagen rett rundt hjørnet.

Agurk kan brukes på en rekke måter - her finner du oppskriftene
Oppskrifter med agurk

Agurk kan brukes på en rekke måter - her finner du oppskriftene

Norskdyrket agurk finnes i en hver grønnsaksdisk og er en nødvendig ingrediens i mange oppskrifter, alt fra salater til drinker.

Endelig er jordbærene her og de kan nytes på utallige måter
Oppskrifter jordbær

Endelig er jordbærene her og de kan nytes på utallige måter

Jordbær får vi ikke nok av nå mens sesongen er på topp. Prøv en av disse oppskriftene med sommerens sunneste i hovedrollen.

Lag en digg toast med krabbesalat, aspargesbønner med hvitløk og safransaus på siden

Ferdigrenset krabbe er den beste fast-food som finnes. Perfekt til fredagskosen.

Miks en sørlandsk latino-drink i kveld
Ukens drink

Miks en sørlandsk latino-drink i kveld

Denne helgen oppfordres du til å ta en liten latino. Eller kanskje en stor, for denne drinken blir garantert ikke stående igjen på bordet - halvdrukket. Frisk kombinasjon av vodka og tequila gjør den til en potensiell sommerfavoritt.