Slik lager du pinnekjøtt
Foto: Mari Svenningsen

Slik lager du pinnekjøtt

Har du lyst til å lage ditt eget pinnekjøtt. Da skal du følge denne oppskriften. Det tar litt tid før kjøttet er klart. Samtidig er det veldig enkelt å få til.

Fremgangsmåte

Gni alt kjøttet inn med salt og legg det i et kar eller trau med bunnen dekket av salt. Strø over salt så det dekker ribben.  Pass på å gni saltet godt inn i de kjøttfulle delene av ribbesiden.

Sett kjølig (0 til 10° C) i 3 dager.

Ta opp ribben, skyll av saltet og tørk godt med papirhåndkle.

Heng ribben til tørking på et luftig og kjølig sted i 6-8 uker. Kjeller eller loftsbod fungerer utmerket, men pass godt på at det er god lufting der.

Tips: Det er ikke så veldig mye som kan gå galt når du lager pinnekjøtt, men kjøttet krever litt oppfølging.

Du bør kikke på pinnekjøttet ditt en gang annenhver dag. Klem på det og følg med på om det mugner. Dette kan skje hvis det ikke er god nok ventilasjon eller at luftfuktigheten er for høy.

Hvis uhellet er ute må du børste av muggen og vaske med saltlake. En bordvifte kan ofte hjelpe på med ventilasjonen slik at luften i boden ikke blir for stillestående. Henger kjøttet ute, må du følge med på temperatur og luftfuktighet.

Det kan være at du vil få en ørliten avrenning fra kjøttet helt i begynnelsen av tørkeprosessen, så sett gjerne noe under for å ta av eventuell væske.

En annen utfordring kan være dyr som kan komme til kjøttet, noe som lett kan unngås ved å la kjøttet henge i for eksempel en jaktpose.

Slik får du perfekt pinnekjøtt

De beste oppskriftene på pinnekjøtt

Den store jule- og nyttårsmenyen vår gir deg svar på de fleste spørsmål

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.