Soyamarinert svinefilet med syltede rotgrønnsaker
Foto: Matprat/Alf Børjesson

Soyamarinert svinefilet med syltede rotgrønnsaker

En asiatiskinspirerte rett med soyamarinert svinefilet og sprø rotgrønnsaker er perfekt til helgekosen.

Fremgangsmåte

1. Lag en marinade av soyasaus, brunt sukker, hvitløk og olje.
  2. Renskjær svinefileten for eventuelle hinner, og legg kjøttet i marinaden. La det ligge i minimum 30 minutter, men gjerne over natten.
  3. Brun kjøttet raskt på alle sider i litt olje i en varm stekepanne.
  4. Legg kjøttet over i en ildfast form, og stikk inn et steketermometer.
  5. Sett formen i stekeovn på 125 grader i ca. 20 minutter til kjernetemperaturen viser 70 grader. La fileten hvile i minst 5 minutter før du skjærer i den.
  6. Syltede rotgrønnsaker:
  7. Vask og skrell rotgrønnsaker. Skjær dem i tynne skiver ved hjelp av en mandolin eller en ostehøvel.
  8. Rødbete kan sette farge både på hender og utstyr. Bruk gjerne engangshansker og vask utstyret straks du er ferdig.
  9. Kok opp riseddik, sukker og vann, og rør godt til sukkeret er løst opp.
  10. Ta laken av kokeplaten og tilsett grønnsakene. Avkjøl.
  11. Rist revet kokosnøtt raskt i en varm og tørr stekepanne til det får en gyllen farge.
  12. Vask og skyll salaten.
  13. Skjær tykke skiver av svinefilet slik at den holder seg varm lengre. Legg skivene på et fat med syltede grønnsaker og salat.
  14. Hell eventuelt litt  dressing over kjøttet rett før servering.

Tips: Bland gjerne en dressing av ½ ts sesamolje, 2 ss kechap manis og 2 ss teriakisaus, og server den ved siden av det saftige kjøttet. Rettich er en lang japansk hvit reddik.

Lekre oppskrifter med svinekjøtt

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.