Julekaker og desserter

oppskrifter.webp
  • 30 minutter

Du kan fint lage krumkaker uten egg.

• 1 time

Fattigmann egner seg ikke for fattigfolk. Hanna Winsnes brukte hele 24 egg i sin oppskrift, og Henriette Schønberg Erken syntes 30 eggeplommer samt ett rødvinsglass med konjakk var akkurat passe.

• 1 time 20 minutter

Disse kakene må du bake til jul. De er søte og med mandler som smaker ekstra godt når du fyller dem med krem og bær.

• 45 minutter

Berlinerkranser er en favoritt blant småkakene til jul. De er søte, de er små, bakt med mange eggeplommer og deretter dyppet i deilig perlesukker.

• 45 minutter

Du skal selvfølgelig bake krumkaker til jul. Like selvfølgelig skal du fylle de med multekrem. Her får du oppskriftene på begge deler.

• 1 time 30 minutter

Du kan ikke feire Lucia uten Lussekatter. De baker du først og fremst til Luciadagen 13. desember. De er så gode at du kan lage så mange at du kan spise dem i hele måneden.

• 45 minutter

Disse sprø og deilig kakene hører absolutt julen til. Dessuten er de veldig enkle å lage, men du må ha et krumkakejern.

• 40 minutter

Vil du lage julekake eller julebrød, som mange kaller. det slik italienerne gjør. De kaller det Panettone.

• 2 timer

Vil du lage julekake eller julebrød, som mange kaller det slik, franskmennene gjør. Denne oppskriften er fra Alsace.

• 2 timer

Om det heter julebrød eller julekake, avhenger av hvor i landet du bor. Men at begge navnene har lange tradisjoner er det liten tvil om. Her er en veldig deilig variant.

• 30 minutter

Til Lucia må du bake disse deilige kakene. Her er en veldig enkel oppskrift.

45 minutter

Selvfølgelig skal du lage din egen julemarsipan. Bare følg oppskriften så kan du servere til alle store jubel.

• 3 timer 30 minutter

Slik baker du en ekte engelsk christmas cake. Denne kraftpakken kommer du til å ha glede av hele julen. Kanskje også neste jul.

• 1 time

Har du vært i Italia har du sikkert blitt servert biscotti, en klassisk italienske kjeks eller tørr kake. De dyppes som enten i Vin Santo eller sterk kaffe. Veldig enkel å bake.

15 minutter

20 minutter

• 1 time 20 minutter

Slik lager du enkelt de populære julekakene. Kanskje du skal overraske med å servere de på et helt annet tidspunkt av året?

• 20 minutter

Få kaker smaker bedre en deilige sprø krumkaker. De er usedvanlig enkle å lage hvis du har et krumkakejern.

• 40 minutter

Fattigmann hører julen til. I alle fall denne enkle kaken som du selvfølgelig lager selv. Hjemmelaget er alltid best.

• 45 minutter

Berlinerkranser kan du bake og spise hele året selv om de regnes som julekaker. De er deilige til kaffen og holder seg lenge hvis du oppbevarer de tørt

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.