Drikke
Billig vin kan også smake «dyrt»

Billig vin kan også smake «dyrt»

Det er avhengig av hvem som smaker og hvilken opplysning om vinen vedkommende har fått. Ny forskning forteller hvorfor.
Redaksjonen
26 Mai 2015 - 19:24

Opptatt av å få anerkjennelse? Ja, da påvirkes du trolig mer av en vins pris eller at det er et kjent varemerke enn andre. Det er forskning utført av forskere på blant andre anerkjente INSEAD og publisert i Journal of Marketing Research, som slår dette fast.

-Tidligere studier har dokumentert at folk liker vinen med høyeste pris selv om den er identisk med en annen, men ingen har så langt forklart hvilke nevrologiske og psykologiske prosesser som ligger bak, forteller Hilke Plassmann (INSEAD) og Bernd Weber (University of Bonn).

Det er første gang de såkalte «marketing placebo»-effektene (blant annet at pris kan endre oppfatningen) analyseres med fokus på å finne ut om det er forskjeller hos individet som påvirker disse effektene.

Til hjelp i denne forskningen er det brukt scanning av hjernen (MRI) i kombinasjon med atferdsstudier.  

Studiene ble utført slik at deltakerne fikk servert fem viner med pris oppgitt til 5-90 dollar samtidig som hjernene ble scannet. I realiteten fikk de tre ulike viner til bare to ulike priser. Deltakerne viste klare utslag av pris og smaksforventninger både når det kom til hvordan de vurderte smaken og hvordan hjernen arbeidet. Det er et spesielt område i hjernen som ble målt, et område som varierer fra person til person og som også er knyttet til personlige egenskaper.

Tre forskjellige påvirkningsmuligheter

Forskerne fant tre individuelle forskjeller i disse effektene på hjerne- og atferdsnivå. For det første slås det fast at belønning og motivasjon betyr mye for hvordan påvirkningen blir.

Jo mer avhengig du er av belønning og motivasjon, jo større er sannsynligheten for at du påvirkes av faktorer som pris og varemerke.

Slik utvikler smaken din seg med alder

Det gjelder også personer hvis hjerner har større aktivitet på området tankestyrte følelser og kontroll, altså som er mer emosjonelle.

Motsatt er det slik at individer som har en sterkt utviklet evne til å trekke konklusjoner basert på egne sanseopplevelser, i liten grad påvirkes av marketing placebo-effektene.

For vinpushere og andre er det viktig å tilpasse budskapet etter hvordan varemerket er «skrudd» sammen og hvem man ønsker å nå. For eksempel er det først og fremst de som styres av belønning og motivasjon samt følelser som vil påvirkes av at det sendes ut duft av nybakt brød fra et bakeri, mener forskerne bak undersøkelsen.  

Resultatene gjelder ikke bare for vin og mat, men også for andre produkter som kunst. Forventningen til en kunstner følger samme mønster som forventningene til en vin, jo mer anerkjent/dyrere, jo mer påvirkes de som styres av belønning og motivasjon samt de «emosjonelle».

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Slik har du kanskje ikke servert laks før
Dagens rett
Sprøstekt krydderlaks

Slik har du kanskje ikke servert laks før

Det er ikke så mye som skal til for at selv laksen får mesterkokkpreg. Bare prøv denne oppskriften.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Denne søndagsmiddagen er slik Hellstrøm liker den
Dagens rett

Denne søndagsmiddagen er slik Hellstrøm liker den

Han spiser kanskje ikke kålruletter på søndag, men like fullt har denne oppskriften signert Eyvind Hellstrøm litt fest over seg.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Slik lager du Brandy Alexander - drink og dessert i samme glass
Ukens drink

Slik lager du Brandy Alexander - drink og dessert i samme glass

Kremete og fyldig, søt og krydret - dette er en farlig god klassiker.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Slik har du kanskje ikke servert laks før
Dagens rett
Sprøstekt krydderlaks

Slik har du kanskje ikke servert laks før

Det er ikke så mye som skal til for at selv laksen får mesterkokkpreg. Bare prøv denne oppskriften.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Strålende californiske Rhône-old-school-viner
+
Godbiter i pollisten

Strålende californiske Rhône-old-school-viner

Modellen er det beste fra Châteauneuf-du-Pape, men uten den høye alkoholen. Viner som dessuten representerer nyere californisk vinhistorie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Selv om budsjettet er 179,90, får du knallgod vin
+
Ukens vin

Selv om budsjettet er 179,90, får du knallgod vin

Utrolig nok, i et marked hvor prisene har økt betydelig, er det mulig å finne veldig seriøs vin i dette prissjiktet.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Unik sjanse for elskere av Chianti Classico: Nyt 8 flotte viner
Matkurs og vinkurs
Vinsmaking i Oslo 06. oktober

Unik sjanse for elskere av Chianti Classico: Nyt 8 flotte viner

Smak noe av det aller beste fra Toscana når Fèlsina inntar hovedstaden den 06. oktober

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Denne søndagsmiddagen er slik Hellstrøm liker den
Dagens rett

Denne søndagsmiddagen er slik Hellstrøm liker den

Han spiser kanskje ikke kålruletter på søndag, men like fullt har denne oppskriften signert Eyvind Hellstrøm litt fest over seg.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her