Champagnetips til deg som har glemt at polet er stengt på nyttårsaften

Fortvil ikke, det er fullt mulig både å sikre seg virkelig gode bobler til årets siste store fest.
Aase E. Jacobsen
30 Desember 2015 - 12:00

Med André Clouet Silver Brut Nature er du garantert både en champagne av høy kvalitet og til en veldig gunstig pris.

Den er svært syrefrisk med fine små bobler og tydelig preg av råvaren pinot noir. Det betyr røde epler og blomster, god fasthet og lang ettersmak. En andel av vinen er gjæret i barriques fra sauternesprodusenten Doisy-Daëne, men det har verken gitt fatpreg eller sødme, bare ekstra karakter. Den derimot og som navnet antyder, knusktørr siden den ikke er tilsatt sukker ved omkorking.

Derfor er de tørreste champagnene best

En veldig god matvin når du trenger noe som renser godt opp – til foie gras, terrine, pate eller frityrstekt fingermat. Og en favoritt hos mange av landets beste restauranter.

Lønner seg ikke å kjøpe i Strømstad

Denne champagnen er laget av et mindre familieeid champagnehus med tradisjoner tilbake til begynnelsen av 1800-tallet. Clouet-familien hadde før det vært skrivere for det franske kongehuset, og da de etablerte seg i Bouzy, i den beste delen av Montagne de Reims, skal Napoleon ha fått en forkjærlighet for vinen fra deres dype kalkkjellere. Likevel er den blant polets rimeligste champagner som heller ikke har økt særlig mye i pris. Den kostet 255 kroner i 2010.

Er du opptatt av å sammenligne priser med hva vin koster på andre siden av grensa, får du deg en liten overraskelse i dette tilfellet. Den er nemlig like billig som på «systemet» hvor du må ut med 319 SEK. I Sverige selges riktignok en annen og litt søtere André Clouet-cuvée til 279 SEK – den er svenskenes «favoritskumpa». Den har blå etikett, mens den knusktørre utgaven som altså er basisvare i Norge, har sølvgrå/svart etikett.

Alle Clouets champagner har altså forskjellige etikettfarger, og den med hvit etikett er i en klasse for seg. André Clouet Un jour de 1911 er en svært vellagret blanding av de til enhver tid tre beste årgangene fra Clouets kjeller. Druematerialet er alltid 100 prosent pinot noir og kilde er 10 av Clouets beste/eldste parseller i Bouzy som har grand cru-status for pinot noir. Denne unike champagnen er en hyllest til den lett gjenkjennelige Clouet-etiketten som kom til i 1911.

Begrenset og nummerert

Med 1911-cuvéen prøver vinmaker Jean François Clouet å gjenskape stemningen fra Paris’ berømte vannhull fra før første verdenskrig – den gangen champagnen virkelig fløt.

Han lager derfor 1911 flasker årlig – jeg smakte nummer 441, omkorket for hånd den 21. november 2015 og tilsatt 1 prosent sukkerblanding. Alt ifølge dokumentet som følger hver flaske.

Denne «historiske» vinen finnes kun i tilleggsutvalget, så da er du avhengig av at ditt nærmeste polutsalg bestiller for deg. Den selges for øvrig til en forbløffende lav pris (kroner 495,90, varenr. 4170001) gitt vinens unike stil og svært begrensete mengde. I Sverige går den for 569 SEK, så heller ikke i dette tilfellet lønner harryturen seg.

Like forbløffende gunstig priset er også A.D. Coutelas Fut de Chene som fortsatt er polets aller beste champagnekjøp og tilgjengelig i de fleste polhyller.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.