Kake
Denne kaken forkorter vinteren

I hvert fall smaker den himmelsk av hylleblomst som samtidig er godt mot vinterslapphet.
26 Februar 2015 - 14:10

Få Ukens kake som nyhetsbrev

Knapt noen aroma er mer sommerlig og særpreget enn hylleblomst. At saften av hylleblomst kan hjelpe til å skremme bort influensa og andre vinterlige plager, er ikke bare et gammelt «kjerringråd», men får større og større aksept.

Hjemme- eller bortelaget

Faktisk er hyllebærtreet en av de aller mest verdsatte plantene rent medisinsk. Dette treets ulike deler kan brukes til det meste. Og av bærene kan du lage rødvin.

Men det er først og fremst på grunn av den gode smaken at hylleblomstsaft er blitt så populært. Bartendere har lenge trykket smaken til sitt bryst.

Se våre drinkoppskrifter med hylleblomst

I Norge er det første og fremst i kyststrøkene at det har vært tradisjon for å lage saft av svarthyllebær eller -blomst. Svarthyll var nemlig en populær hageplante og når den vokser utenfor hager, er det fordi den har forvillet seg, eller at huset er revet.

Hylleblomstsaft er nå blitt en kommersiell vare, danske Søbogaards saft er tilgjengelig i store deler av landet. Dessuten dette er et produkt du ofte kan finne på Bondens Marked. Saften Hyllest fra Telemark selges også via nettet.

Å bruke hylleblomst i kaker er ikke så vanlig, men desto større grunn til å prøve. Den delikate blomstersmaken passer veldig godt i en ostekake.

TIPS: Du kan godt droppe geleen på toppen. Det blir nok hylleblomstsmak uten! Se flere nyttige kokketips

Ostekake med hylleblomst

Fremgangsmåte

1. Bunn:
  2. Til denne ostekaken trenger du en rund form, ca 24 cm i diameter.
  3. Knus kjeksen, gjerne i en foodprosessor eller i en morter.
  4. Tilsett smeltet smør og kjør eller rør til du får en jevn masse.
  5. Trykk kjeksmassen godt ned i formen - og godt opp langs kanten. Sett bunnen kaldt i kjøleskapet mens du lager kremen.
  6. Ostekrem:
  7. Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i ca. 5 minutter.
  8. I mellomtiden visper du kremfløte stiv og blander det med kremosten. Visp videre til du får en godt blandet, luftig krem.
  9. Kok opp vann, sukker, vaniljesukker og limesafti en liten kjele. Klem vannet godt ut av gelatinen og smelt den i det varme sitronvannet. Trekk kjelen av platen og ha i uutblander hylleblomssaft og revet limeskall.
  10. Hell gelatinen i ostekremen mens du rører godt.
  11. Fyll ostekremen i formen og glatt den ut på toppen.
  12. Sett kaken kjølig for at den skal stivne. Det tar ca. 3 timer. Den siste halve timen i fryseren.
  13. Gele:
  14. Kok opp saft og sukker. Bløtlegg gelatin i kaldt vann.
  15. Rør ut maisenna med 1 ss vann, ha det i kjelen sammen med saften og kok opp. Trekk kjelen av platen. Tilsett gelatin og rør sammen. Når gelatinen har løst seg opp tilsett det iskalde vannet. Sett geleen kjølig til den begynner å stivne. Men den må ikke være helt stiv siden den skal legges på toppen av kaken.
  16. Siste finish:
  17. Ta ostekaken ut av fryseren. Hell geleen over og glatt den ut med en kniv du dypper i kokende vann. La stå litt før du løsner kakeformen slik at geleen holder seg pen.

Pynt kaken med bær eller annen frisk frukt.

Mange andre deilige kaker finner du her

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.