Beste norske kokebok

Beste norske kokebok 2018

Dette er årets fem beste kokebøker. Bli med på prisutdelingen

De fem kokebøkene dekker for øvrig de fleste behov, fra tidsklemma, via tvkokker, gourmethistorie og bærekraft til avansert thaimat. Vinnneren kåres torsdag 29. november kl 17 på Eldorado Norli Bokhandel i Oslo.
26 November 2018 - 13:50

Kokebøker får vi åpenbart ikke nok av, og i årets kåring av Beste norske kokebok deltok så mange som 34 kokebøker. Juryen har plukket ut disse fem kokebøkene til i aller størst grad å tilfredsstille et bredt sett av kriterier, blant andre foto og trykk, språklige kvaliteter, kreativitet og originalitet til design.

Munter mat

Adam og James Price, Kagge Forlag

«277 år med union preger fortsatt forholdet vi har til Danmark. Derfor omfavner nordmenn brødrene Prices lune fjernsynskjøkken, nå overført til 240 sider mellom to permer. Tiltalende, usnobbete, dansk-kontinental mat i et klassisk kokebokdesign.»

Prøv gjerne denne oppskriften fra de glade danskene

Feinschmecker – et klassisk kjøkken

Knut Stene-Johansen, Lars Erik Underthun og Vinay Tangen, Forlaget Press

«Etter mer enn 25 år med restaurantdrift er det på tide at Oslo-restauranten Feinschmecker får sitt kulinariske portrett i form av en overdådig historie- og kokebok. Nestor Lars Erik Underthun og kjøkkensjef Vinay Tangen får presentere sine beste retter fra et klassisk kjøkken og spisested.»

Denne oppskriften er en smakebit på hva som finnes i denne kokeboka

Kjartan Skjelde på 20 min

Kjartan Skjelde, Gyldendal

«Nyttig og grønt er de to viktigste stikkordene for Kjartan Skjeldes hjelpende hånd i en tid der tidsklemma er vårt viktigste argument for ikke å lage sunn mat fra bunnen av. Med glimt i øyet og enkel pedagogikk loser stavangerkokken oss gjennom en hektisk hverdag uten bruk av ferdigmat.»

Se hva du kan lage på 20 minutter

Grønnsakskokeboka

Tom Victor Gausdal og Stian Floer, Forlaget Press

«Hvordan gjøre grønn mat fristende for stadig flere mennesker? Her er fasiten. Med flere enn 400 enkle, lekende og fristende oppskrifter og svært gode bilder åpner Gausdal og Floer opp en ny verden for mange av oss. Grønnsaker er ikke lenger bare tilbehør til kjøtt og fisk, de skinner også når de har hovedrollen på tallerkenen.»

Grønnsaksretter er en fin måte å utnytte alt på - bare se her

Thai-obsessed. Gatemat fra

Bangkok til Oslo

Terje Ommundsen, Gyldendal

«Når Terje Ommundsen igjen gir ut en kokebok om Thai-mat så er det med ekte kjærlighet og entusiasme for ett av verdens mest spennende kjøkken. Boka er fargerik, fristende og full av nye og spennende smaker. Og det beste av alt: Forfatteren mener at de fleste ingrediensene kan skaffes også her hjemme.»

Du blir garantert hekta etter å ha prøvd denne salaten

Kåringen som er et samarbeid mellom Aperitif og Norli finner sted for 11. gang.

Her kan du lese om tidligere vinnere av Beste norske kokebok

Vinneren kåres den 29. november kl 17 på Eldorado Bokhandel i Torgata, Oslo.

Årets kokebokjury består av:

• Per A. Borglund, redaktør Mat fra Norge og innehaver av Norges største kokeboksamling
  • Aase E. Jacobsen, ansvarlig redaktør, Apéritif
  • Camilla Tvedt, kategorisjef, Norli Bokhandel
  • Janneken Øverland, tidligere forlagsredaktør i Gyldendal og De Norske Bokklubbene
  • Marius Renberg, bokdesigner
  • Even Ramsvik, kokk og forfatter fjorårets beste kokebok Ny norsk mat

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.