Drikke
Dropp chablisboksen. Sats heller på denne

Du får en firedel mer vin for pengene med denne boksen. Som dessuten er solid håndverk.
26 Mai 2015 - 14:55

Få Ukens vin som nyhetsbrev

Biovidis Alain Barbetorte (21788) er en økologisk muscadet som har en mineralkarakter som er til forveksling lik god chablis. Men muscadet koster alltid mye mindre. Det at den kommer i boksformatet gjør at den er ekstra prisgunstig (selv om den har gått en del opp i pris siden lansering).

Denne muscadeten i flaske er også et kupp

Dessuten gir den mer både som mat- og som drikkevin enn de rimeligste chablisene.

Den bestod min enkle syretest med glans, nemlig å bli overført til halvfull flaske for så å oppbevares kjølig i en uke. Det er det nemlig ikke mye billigvin som tåler. Ikke så mye dyrere vin heller.

Lang bunnfallsmodning gjør godt

Årsaken ligger nok i framstillingsmetoden for muscadet – og trolig det at den er framstilt uten bruk av kjemi. Vinen får ligge på bunnfallet en tid etter gjæring for å beholde mest mulig friskhet og ikke minst for å tilføres fedme. Innmaten i denne boksen har ligget ett år på bunnfallet, hvilket åpenbart har gitt den ekstra motstandskraft overfor oksygen.

Dette kjennetegner muscadetviner

Men det er mer en digresjon enn av praktisk betydning for deg som velger boksformatet. Det er jo best godt egnet når det er mange rundt bordet og budsjettet er lite. Eller når du skal ut på tur og vil ha minst å bære på. Vel er det kommet en del viner i plastflaske, såkalt pet, men så langt har jeg bare smakt en jeg synes holder godt mål.

Vinen er laget av ekteparet Marie Béatrice Giraud og Daniel Bideau som driver vingården Bid’gi etter økologiske prinsipper. Biovidis er et markedsføringssamarbeid mellom franske småprodusenter av økologisk vin. Det startet for 20 år siden, den gang øko-vin nærmest var et skjellsord. Fortsatt er det bare litt mer enn 5 prosent av Frankrikes vinareal som dyrkes økologisk, så det går sakte framover.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Vi gjør oppmerksom på at på grunn av denne spaltens popularitet, og siden enkelte viner er tilgjengelig i mindre kvanta enn andre, kan det oppstå en utsolgt-situasjon. Du vil i så fall få beskjed om det fra Vinmonopolet, samt vanligvis også en dato for når vinen atter er å få tak i.

Hvis du vil bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin som nyhetsbrev:
Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på nyhetsbrevet det rett i postkassen din. Selvfølgelig helt gratis.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.