I utelivsbyen Tromsø har Abboteke Bar funnet et unikt konsept for seg selv. Det finnes flere cocktailbarer og steder hvor god drikke serveres, men ingen slik som Abboteke Bar. Her er råvarene i fokus og kun det beste og friskeste brukes. Kunnskapen til de som står bak bardisken er også imponerende. Her i huset er det et yrke de er stolte av, og ikke en deltidsjobb, mens de venter på "noe bedre".
- Her tar vi ingen snarveier. Vi bruker kun de beste og ferskeste råvarene. Vi smaker på alle råvarene for å finne ut hva som er bra. Barkartet justerer vi etter sesongen. Vi har ikke jordbærdrinker om vinteren. Vi anbefaler det beste ut fra det vi har, og står for anbefalingen, forteller barsjef Idar Sørensen.
To år har han brukt på å bygge opp hjertebarnet sitt. Han kom hjem til Tromsø etter å ha bodd i Oslo en tid, med en notisblokk i lomma som inneholdt alle ideene til denne baren. Da han fikk tilbud om å bygge opp denne baren, lot han ikke sjansen gå fra seg. Baren hadde vært stengt en tid. Sørensen falt for tapetet på veggen, og bestemte seg for at dette var baren han ville ta del i å bygge opp. Med gammelt, rødt tapet på veggene og sittegrupper i samme stil, og stjerner fra 50-tallet på veggene er baren blitt en hit.
I det lille, koselige lokalet med Betty Paige, Elvis og diverse filmhelter kikkende over skulderen, har mange tromsøværinger fått seg smaksopplevelser de ikke trodde eksisterte i en drink. Dempet soul, jazz og funk setter stemningen.
- Konseptet vårt krever at vi må jobbe fortere. Vi bruker lengre tid på å tilberede drinkene. Derfor kan vi ikke ta inn folk fra gata, men må ha noen som kan yrket. Jeg har tre utrolig, dyktige bartendere her, forteller Sørensen, mens han mikser en Kiwi Martini.
Utvide horisonten
- Livet er for kort til å drikke det samme. Hos oss får folk drikke noe annet enn de er vant til.Det er ikke bare cocktails på barkartet. I tillegg har de byens beste utvalg av rom, calvados, grappa, maltwhisky og cognac.
Destillatene selges helt ned til 1 cl, slik at folk skal kunne smake først hvis de er usikker på om de liker noe. Kurs arrangeres også.
- Folk betaler en sum, og så kommer leverandører for å holde foredrag. Etterpå kommer de gjerne igjen som kunder. Folk er blitt mer kvalitetsbevisste, og vil vite hva de drikker.