Drikke
Kan denne drinken lindre smerte?

Ikke bare smaker Painkiller knakende godt, drinken kan muligens lindre smerte også. I hvert fall har den voldt mye hodebry. Les den sprø historien.
29 August 2014 - 13:00

Få Ukens drink som nyhetsbrev

Painkiller er en tropisk drink som skal ha oppstått i en sliten bar på øya Jost van Dyke, British Virgin Islands. Men den ble i 2011 kjent for noe helt annet enn å bare være en god drink.

Fatal patentering

To av New Yorks største barstjerner – Richie Borraco og Guiseppe Gonzalez hadde året før åpnet en tiki-bar med navn Painkiller. Baren ble raskt en braksuksess og høstet mye internasjonal ros.

Denne New York-baren er også en braksuksess

Selvsagt hadde de Painkiller på menyen – dog ikke med Pusser's Navy Rum som i originalen. Eller det vil si Painkiller ble opprinnelig ikke laget med Pusser's, men med en miks av rom fra Barbados og Jamaica. Pusser’s Navy Rum kom ikke på markedet før rundt 10 år etter at drinken ble oppfunnet. Likevel hadde Pusser's klarte å patentbeskytte drinken slik at den bare kunne lages med denne romen.

Saksøkte baren

Da produsenten av Pusser's fant ut at baren i New York ikke brukte deres rom i sin Painkiller, gikk den rett og slett til søksmål.

Pusser's forlangte at baren skulle bytte navn, at den begynte å bruke deres rom og at Pusser's fikk overta nettdomenet painkiller.com

Dette skapte stor oppstandelse i barkretser all den tid det ikke er «comme il faut» at en brennevinsprodusent får «monopol» på en drink. Hvis noen skulle hatt enerett, måtte det vært bartenderen som laget den første gang. Men det er ikke slik barverdenen fungerer.

Grunnen til at vi har en cocktailrevolusjon i dag, er nettopp fordi bartendere over hele verden deler ideer og oppskrifter seg imellom.

Fikk kjenne Facebook-pisken

Enden på visa var at baren byttet navn til pkny etter at dommen var rettskraftig, drinken Painkiller ble fjernet fra menyen og nettsiden solgt.

Dessuten ble det startet Facebook-grupper hvor bartendere oppfordret kolleger til å aldri ha Pusser's rom i hyllene igjen. I Norge er det uproblematisk ettersom den inneholder over 60 prosent alkohol, så den er ikke en gang lov å importere.

Tusenvis av bartendere støttet pkny i denne saken og romprodusenten ble satt i et veldig dårlig lys. Skal vi gjette på at de angrer bittert i dag?

Foto: Julie H. Amundsen

Er du interessert i drinker og drinkoppskrifter? Nå kan du enkelt ta vare på alle dine oppskrifter hvis du bruker Mine sider og Bartender.

Her finner du Apéritifs Bartender med mange flotte drinkoppskrifter.

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase

Painkiller

Fremgangsmåte

Du kan velge å kjøre ingrediensene i en blender med knust is eller bygge den i et glass med knust is. Glasset må være romslig, bruk gjerne et såkalt hurricaneglass eller et stort whiskyglass som på bildet.

Pynt med ananas- og appelsinskiver. På bildet er litt grenadin helt på toppen for utseendets skyld. Det er ikke i henhold til originalen.

Tips 1:
Pusser's Navy rom er altså ikke lovlig i Norge grunnet for høy alkoholprosent. Den anbefales heller ikke grunnet et lite spekter av smaker. Dette er en rom som smaker mest alkohol. Vellagret rom som Ron Zacapa 23 gir en mye bedre drink. Havana 7 anos vil også fungere bra med sine kryddertoner.

Tips 2:
I hjemmebaren er det ingen fare, men skal drinken settes på en profesjonell meny, bør den døpes om for å unngå rettsforfølgelse.

Sendt inn av Chris Grøtvedt

Vurder oppskriften

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.