Knallkjøp fra Bordeaux – holder lenge gjør den også

Lagringsdyktige Ch. Fourcas-Dupré er en gjenganger på spesialpolene. Men den finnes også allerede i en del vanlige polutsalg og ikke minst kan den bestilles. Den perfekte julegave til deg selv?
17 Desember 2016 - 18:16

Perfekt for Ch. Fourcas Dupré Listrac-Médoc 2010/2011 er en virkelig lekker og seriøs vin for prisen. En vin som alle vil bli glad for å motta, både en og flere flasker av. For den er garantert et langt liv. Og spesielt i en god årgang. Nå er det 2011 som kommer til å overta for den strålende 2010 i løpet av denne uken.

Syrefriskt år

2011, som rent årgangsmessig ikke har oppnådd de samme skyhøye skårene som sin forgjenger, regnes likevel generelt som en solid årgang. Det er særlig syrene som er dette årets fremste styrke, ved siden av god konsentrasjon takket være små druer, og modne men tydelige tanniner. Alkoholnivået er også moderat.

Alt dette stemmer utrolig godt for Ch. Fourcas Dupré i 2011. En åpen og ekstra tiltalende vin med veldig god friskhet og ganske mørk karakter, men altså frisk så det holder. En vin som fungerer optimalt til storfe eller vilt. Og som vil utvikle seg i minst åtte år trolig mye lengre.

Svært lagringsdyktig

For at Fourcas Dupré holder lenge, har det vært utallige bevis på blant annet gjennom spesialpolets satsing på moden bordeaux. Nå sist var det den solide 2005-årgangen som ble tilbudt til en hundrelapp mer enn hva den ferskere utgaven koster.

Selv i mer «normale» år som 1975 og 1983 har dette slottet dokumentert sitt lagringspotensial. Cabernet er hoveddrue og bidrar med en fin fast tanninstruktur og syrlige solbærtoner. Merlot utgjør en nesten like stor andel av miksen og sørger for rundere karakter samt ikke minst jordlig innslag.

Dette vinslottet tilhører AOC Listrac-Médoc, et avgrenset område med 635 hektar vinmarker (av en Médoc-total på 5700) som ligger litt innover i landet for de beste delene av Médoc, nærmere bestemt midt mellom Margaux og St. Julien. Jordsmonnet består av et dypt gruslag ikke ulikt det som kjennetegner de beste delene av Médoc og hvor cabernet virkelig stråler, men i Listrac-Médoc er det ikke like dypt.

Godt jordsmonn

Kombinasjonen av en høy cabernetandel og dette grusjordsmonnet er suksessfaktorene for vinene herfra. Det sørger nemlig for veldig god drenering, og nedbør utgjør som kjent en konstant overhengende fare så tett på Atlanteren.

Men, for å sitere bordeauxekspert Per Mæleng i hans siste bok «En vingurus guide til Bordeaux og Burgund», når han diskuterer 1977-årgangen: «I de mest grusomme årgangene i Bordeaux er selv ikke den best drenerte grusen til hjelp.» Med 2011 er det imidlertid ingen fare, heller tvert om.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl